Hoe zit het nou precies om anno 2014 een youngtimer zakelijk te rijden en de bijtelling? Om daar achter te komen zullen we ingaan op wat een youngtimer nu eigenlijk is en hoe de belastingdienst er tegen aan kijkt.
Wat is een youngtimer?
Een youngtimer is een auto van minimaal 15 jaar en maximaal 25 jaar oud. Je vraagt je misschien af of het überhaupt verstandig is een dergelijke auto zakelijk te rijden in verband met onderhoud en betrouwbaarheid? Aangezien de gemiddelde Nederlander zo’n 18.000km per jaar rijdt heb je het normaal gesproken over tellerstanden van auto’s van minimaal 15 jaar oud die richting de 300.000km gaan. Ook al rij je dan misschien in een “premium” merk het nieuwe is er dan in ieder geval wel af. Echter in Nederland is er een redelijk ruim aanbod van, veelal geïmporteerde, Duitse merken met relatief lage kilometerstanden waar je nog heel wat jaren plezier van kan hebben. Dit soort auto’s zijn meestal te vinden bij gespecialiseerde youngtimer dealers.
Hoe zit het met de bijtelling?
Veelal wordt gedacht dat met het wijzigen van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers ook de regelgeving voor youngtimers is aangepast, niets is minder waar! Zo lang je zakelijk een auto rijdt tussen de 15 en 25 jaar oud wordt er 35% bijtelling berekend over de dagwaarde van de auto. In de praktijk zal dat neerkomen op enkele tientjes tot ongeveer tweehonderd Euro per maand netto aan bijtelling, afhankelijk van de dagwaarde van de auto. Populair zijn de dure luxe versies van de BMW 5-serie en de Mercedes E-Klasse, auto’s die zelfs naar de maatstaf van vandaag uitstekend rijden en luxe zijn uitgerust. De dagprijzen van dergelijke modellen variëren van ongeveer € 5.000 tot € 15.000, uiteraard afhankelijk van de staat, bouwjaar en de kilometerstand. Dat terwijl de nieuwprijzen ruim 15 jaar geleden astronomisch waren. Bijkomend voordeel is dat de verzekeringspremie in de regel lager is dan een nieuwe auto en de BTW op alle kosten aftrekbaar is. Aan de andere kant zijn dit vaak wat zwaardere auto’s met hogere motorrijtuigenbelasting en een steviger brandstofverbruik. Is onderhoud dan extra duur? Zo lang de auto niet al te veel heeft gereden en een goede onderhoudshistorie heeft is er geen aanleiding om bang te zijn voor extra kosten. Bovendien is de techniek vaak wat eenvoudiger dan de huidige modellen. Je moet je echter wel afvragen of het de juiste keus is als je een echte kilometervreter bent. Wel is aan te raden om de auto periodiek te laten taxeren om discussies met de fiscus te vermijden over de grondslag van de bijtelling.
Wat zijn leuke youngtimers?
Er zijn genoeg leuke youngtimers te vinden voor dagelijks gebruik, persoonlijke voorkeur zal uiteindelijk de doorslag geven. We hebben een paar leuke tips voor je! Als je zakelijk rijdt wil je representatief voor de dag komen, comfortabel kilometers maken en kunnen beschikken over de nodige luxe. Je ziet dan ook dat het aanbod van youngtimers vooral bestaat uit de bekende Duitse merken als BMW en Mercedes, en dan vooral de 5-serie en de E-klasse. Maar ook de Zweden zijn populair met hun Saab 9-5 en Volvo V70. Stuk voor stuk auto’s die niet alleen voldoen aan de genoemde criteria maar ook het autohart sneller kunnen laten kloppen.
We hebben een rondje gemaakt over de aanbodsites en kwamen deze fraaie exemplaren tegen. De BMW 528i met M-Sport pakket die dit item siert staat te koop bij Auto Leitner en ziet eruit alsof deze zo uit de fabriek komt rijden. De auto is van bouwjaar 1999 en heeft slechts 85.000km gelopen! Nagenoeg alle opties zijn aanwezig inclusief xenon verlichting, automaat en navigatie. Nog heel even wachten en de auto is fiscaalvriendelijk. Zie HIER voor de advertentie van Auto Leitner.
BMW 528i M-Sport:
Wil je een open sportwagen? Dan is deze Porsche Boxster uit 1997 met automaat en 86.000km wellicht een optie. Zie HIER voor de advertentie op Autotrader:
Op zoek naar een ruime onverwoestbare gezinsauto die diesel lust? Zie HIER voor de advertentie van Auto Timon van deze Mercedes E 300D Kombi uit 1994 met nog geen 127.000km ervaring:
En wat denk je van deze snelle Zweed? Een Volvo V70 R uit 1997 met 159.012km op de teller. Onze persoonlijke favoriet in dit rijtje! Zie HIER voor de advertentie op Marktplaats:
Kortom, voor een ieder is er wel een youngtimer te vinden waarmee fiscaalvriendelijke kilometers gemaakt kunnen worden. Ook voor de echte autoliefhebber. De milieulobby zal er waarschijnlijk niet erg blij mee zijn, maar wees nou eerlijk; dit is toch veel leuker dan de kilometers slijten in een Prius?
Deel hieronder je mening over dit artikel!
Comments are closed.