Wij steken onze liefde voor powerstations niet onder stoelen of banken, zeker niet wanneer het in een onopvallende, doch voor kenners herkenbare, verpakking zit met een Duits of Italiaans hart. Zo struinen we regelmatig de aanbodsites af op zoek naar een mooi exemplaar, en dan valt op dat een Alfa Romeo 156 GTA goed betaalbaar is. Echter voordat we verklappen waarom je er nu eentje zou moeten kopen en waar je op moet letten bij aanschaf een kort geschiedenislesje;
De Alfa Romeo 156 GTA is ontwikkeld omdat Alfa wilde deelnemen aan het Europese Touring Car Championship en is dus een echte homologatiespecial. De beul van een 3.2 V6 is hetgeen dat deze auto zo speciaal maakt, dit Italiaanse temperamentvolle hart levert 250pk wat goed is voor een sprint van 0 naar 100 in 6,3 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Daarbij is de GTA wel aan de dorstige kant met een gemiddeld verbruik van 12,3 liter op de 100 kilometer. De link met roemruchte voorgangers als de legendarische Giulia Sprint GTA en GTA 1300 Junior maakt de 156 lang niet waar aangezien deze veel meer op comfort en is afgestemd terwijl zijn voorgangers echte wapens op het circuit waren. Met de aandrijving op de wielen is het zeker niet één van de best rijdende en ook niet de meest betrouwbare powersedan/station, in onze ogen echter wel één van de meeste spannende (bijna) youngtimers die je kan kopen.
Video:
Waarom nu een exemplaar kopen?De Alfa Romeo 156 GTA is betaalbaar terwijl je er heel veel auto voor terug krijgt, prijzen variëren van ongeveer € 6.000 tot bijna € 20.000. De GTA is standaard al zeer rijk uitgerust waardoor de verwende automobilist niets tekort komt, en dat in een zeer praktische verpakking waardoor je je partner en kinderen niet teleur hoeft te stellen. Waarschijnlijk is het ook een goede investering, een goed exemplaar is zeldzaam dus koester deze als je hem hebt en hij wordt vanzelf meer waard.
Daarnaast zit het model boordevol karakter! Het is een Italiaanse auto, dat zie je en hoor je duidelijk. De GTA heeft temperament en het ontwerp lijkt tijdloos te zijn. Bovendien het kloppende hart zorgt voor spectaculaire prestaties wat gepaard gaat met het nodige Italiaanse drama zoals een heerlijk geluid. Het was namelijk de laatste echte V6 van Alfa Romeo voordat men voortborduurde op de blokken van General Motors. Het interieur is alleen zoals de Italianen dat kunnen maken, naar de leren bekleding en de kuipstoelen kunnen wij wel blijven kijken. Kers op de taart zijn de decent uitgebouwde wielkasten en dikkere bumpers, net genoeg om te laten zien dat het een speciale versie betreft, een echte wolf in schaapskleren.
Waar op te letten bij aankoop?
De Alfa Romeo 156 GTA is een sportieve auto die vaak als dusdanig bereden wordt, goed en regelmatig onderhoud is daarom van belang. Sla dus de exemplaren over die geen of een onvolledige onderhoudshistorie hebben en zoek bij voorkeur een auto die door een dealer en/of specialist is onderhouden.
Check hoe oud de distributie is, deze dient elke vijf jaar sowieso vervangen te worden onafhankelijk van het aantal afgelegde kilometers, heeft de GTA regelmatig in stadsverkeer of op stoffige wegen gereden kan je de riem beter om de drie jaar vervangen.
Een kwetsbaar punt is de waterkoeler, deze lekt vaak. Opteer bij voorkeur niet voor een Selespeed versnellingsbak, buiten het feit dat deze traag reageert is hij erg gevoelig voor software- en hydraulische storingen. Loop ook de bodem goed na, de standaard bescherming bladdert snel af waardoor er versneld kans op roest is. De Brembo remmen worden vaak ook bovengemiddelde aangesproken waardoor er meer slijtage is van blokken en schijven.
Deel hieronder je mening over dit artikel!
Comments are closed.