De eerste generatie Volvo V70 was een doorontwikkeling van de Volvo 850 en is geproduceerd tussen 1997 en 2000. Daarna volgde een drastisch gewijzigde opvolger waardoor deze eerste generatie nu veelal wordt aangeduid als V70 Classic. Onder de kap lag altijd een vijfcilinder met een kenmerkend, en door liefhebbers geliefd geluid. Omdat het een doorontwikkeling betreft van de 850 is de V70 Classic een zeer betrouwbare auto. Volvo had namelijk bovengemiddeld geïnvesteerd in de ontwikkeling van de 850 om de betrouwbaarheid op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen.
De R-line is de sportieve tak binnen de Volvo familie en je kan deze Volvo V70 R zien als de opvolger van de Volvo 850 T5-R die zorgde voor een revolutionaire imagoverandering van Volvo. De V70 R beschikt over een 245pk vijfcilinder gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Deze modellen waren zowel leverbaar met vierwielaandrijving als voorwielaandrijving. Daarnaast waren deze modellen standaard al zeer rijk uitgerust.
Volvo V70 R Polestar
Deze Volvo V70 R met Polestar motor wordt in eigen land te koop aangeboden via Marktplaats. Een Nederlander heeft onlangs een Polestar blok, een 350pk sterke 3.0 Twinscroll Turbo zes-in-lijn, gelepeld in de 18 jaar oude youngtimer in gezinsverpakking. De body uit 1998 zou origineel 170.000km hebben gelopen terwijl het blok pas ingereden is met ruim 1.500km. Met zijn 500Nm aan koppel is dit de ultieme sleeper! De aanpassingen bleven niet beperkt tot het motorblok, de verkoper vermeld in zijn advertentie het volgende:
Fabrieksnieuwe 3.0 T6 motor, inclusief alle randdelen, M59 versnellingsbak, limited slip, compleet gereviseerd en op maat gemaakt. OEM nieuw volvo druklager + Spec stage-3 6puck koppeling met drukgroep. Remmen; op maat voor de volvo gemaakte 380mm Brembo kit van een porsche 911. KMS M35 ECU, inclusief vele sensoren en meters. Drie gewone displays in het interieur + twee CAN displays.
KMS ETC, electronisch gaspedaal. Koni FSD schokbrekers met intrax veren, sportief maar toch uiterst comfortabel. Electrische stuurpomp van een mercedes, direct stuurgedrag en altijd de juiste bekrachtigingsdruk. KMS brandstofdrukregelaar, extra bosch in lijn brandstofpomp, fuel catch can en 6x 480CC KMS injectoren en uiteraard alle slangen RVS gevlochten. Uitlaat op maat uit RVS, 3″downpipe + 200Cell race cat. en 2,5″ cat back, 2 dempers, beschaafd mooi geluid. Front mount intercooler, Tial BOV, buizenwerk netjes in de wrinklepaint voor OEM look.
Er zouden twee motorprogramma’s kunnen worden ingesteld, de eerste voor dagelijks gebruik waarbij er 250pk geleverd wordt met een turbodruk van 0,5 bar. De tweede geeft de volle 350pk af met een turbodruk van 0,9 bar. Voor € 22.500 wordt deze Zweedse wolf in schaapskleren aangeboden.
Deel hieronder je mening over deze Volvo!
That’s what i like; a real “W.I.S.”; Wolf In Sheapskin”. ? ?