Dit is met zekerheid één van de bekendste en tevens langst geproduceerde auto’s ooit! De Volkswagen Kever is gebouwd van 1938 tot 2003 en is uitgegroeid tot een icoon. Tot 1967 stond het model bekend als de Typ 1, 1200 of 1300 waarbij de benaming was afgeleid van de motorinhoud. Bronnen vermelden dat de New York Times waarschijnlijk de eerste was die met de benaming “Beetle” kwam. Uiteindelijk zouden er meer dan 20 miljoen exemplaren geproduceerd worden.
De geschiedenis begint met een opdracht van Adolf Hitler aan Ferdinand Porsche om een auto voor het volk te maken. Er werd een viercilinder boxermotor achterin geplaatst. Echter door de oorlogsindustrie was er weinig capaciteit om de productie grootschalig op te starten, pas na de oorlog liepen er grote aantallen van de band. De eerste modellen hadden geen achterruit, natuurlijk was dit erg onhandig en werden er twee kleine ruitjes in de vorm van een bril geplaatst wat de bijnaam “brilkever” opleverde.
Begin jaren ’50 werd de achterruit vergroot met 50% wat het model de bijnaam “Ovaaltje” opleverde. Door de jaren heen werden er steeds weer verbeteringen uitgevoerd. Zo was de enige overeenkomst tussen het model uit 1949 en de Kever uit 1970 een rubberen afdichtstrip van de motorkap.
De laatste Kever werd gebouwd in Mexico op 30 juli 2003. Daarvoor was de productie in Duitsland al gestopt toen de Volkswagen Golf zich in 1974 als opvolger aandiende.
HET AANBOD
Deze Volkswagen Kever met Porsche genen wordt te koop aangeboden in Duitsland. De basis is een volledig gerestaureerde Kever 1200 die in 1963 nieuw in de fraaie kleur Graphitgrau in Duitsland werd afgeleverd. Gedurende de jaren 2007 tot en met 2009 werd de auto door een Volkswagen/Porsche specialist geheel nieuw opgebouwd met gebruikmaking van Porsche 356 techniek. De in nieuwstaat verkerende VW Porsche beschikt o.a. over een Super 90 Motor met grotere zuigers, lichter vliegwiel en een sportieve nokkenas, de kuipstoelen van een 356 zijn aangebracht, een remsysteem van een 356 B is gemonteerd en de meters zijn aangepast aan de sterk verbeterende prestaties. De originele stoelen van de Kever zouden ook nog voorhanden zijn. Sinds de restauratie heeft de VW Porsche slechts 8.200km gereden. Dit is typisch een auto voor de liefhebber, deze zal dan wel flink de de buidel moeten tasten met een prijskaartje van € 48.900. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.
Deel hieronder je mening over deze VW Porsche!
Comments are closed.