De Volkswagen Karmann Ghia is ontworpen door het Italiaanse Ghia en werd gebouwd tussen 1955 en 1974. Iets meer dan een half miljoen exemplaren zijn er van de tweedeurs sportwagen geproduceerd.
Na de oorlog stond Volkswagen met name bekend door zijn kleine betrouwbare auto’s en de praktische Transporter. Omdat de vraag naar luxe en elegante auto’s toenam en Volkswagen zijn imago wilde verbeteren werd besloten tot de bouw van de Karmann Ghia. In 1951 werd contact gelegd met carrosseriebouwer Karmann uit Osnabrück die uiteindelijk Ghia bij het project betrok voor het ontwerp. Ghia had nog een ontwerp op de plank liggen voor Chrysler dat nooit was gebruikt door de Amerikanen. Het ontwerp werd zodanig aangepast zodat het paste op de bodemplaat van de Volkswagen Kever.
Begin 1955 werd de eerste productieversie voor het eerst getoond aan het grote publiek, in augustus datzelfde jaar rolde de eerste auto’s van de band in de fabriek van Karmann. De verkoopaantallen overtroffen alle verwachtingen, in het eerste jaar werd er meer dan 10.000 stuks verkocht.
In eerste instantie zorgde de motor van de Kever voor de aandrijving, een 36pk luchtgekoelde boxermotor. Het zorgde niet voor spannende prestaties maar droeg wel bij aan de betrouwbaarheid van de Karmann Ghia. Vanaf 1957 kwam er ook een cabrioletversie beschikbaar. Op 31 juli 1974 zou de allerlaatste Karmann Ghia gebouwd worden, toenemende veiligheidseisen en afnemende verkopen deden de auto de das om. Het model werd opgevolgd door de Scirocco.
Zie hieronder voor rijdende beelden:
Deze matching-numbers Volkswagen Karmann Ghia uit 1972 wordt in Duitsland te koop aangeboden en kent wel een heel bijzondere historie. Na de eerste registratie op 20 september 1972 heeft de auto slechts 10.115km afgelegd! Op 9 oktober 1973 is de Karmann Ghia namelijk geschorst en is hij vervolgens gedurende veertig jaar in een droge ruimte opgeslagen geweest. Als gevolg daarvan verkeert de auto in geheel originele en bijna nieuwstaat. Het serviceboekje laat twee stempels zien van uitgevoerde onderhoudsbeurten. Een unieke auto met een uniek prijskaartje, € 37.500. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.
Geef hieronder je mening over deze auto!