In 1981 begon Volkswagen met de ontwikkeling van een opvolger voor de Scirocco II met als technische basis wederom de Volkswagen Golf, dit keer de tweede generatie. Echter werd de in eerste instantie tot Scirocco III gedoopte sportcoupe dermate duur dat het geen logische opvolger zou zijn van de Scirocco II. Bovendien sloot het motorenprogramma ook niet aan met zijn voorganger dus werd besloten het nieuwe model hoger te positioneren en een nieuwe naam mee te geven, de Corrado was geboren. Pas in de herfst van 1988 werd de Corrado voor het eerst aan het grote publiek getoond en kende een aantal noviteiten. Zo kwam de achterspoiler omhoog vanaf 120 km/u zodat het liften van de achterzijde met 64% werd verminderd en werd voor het eerst de G-Lader, wat feitelijk een soort supercharger is, verkrijgbaar. Vanwege zijn luxe imago was de Corrado standaard zeer rijk uitgerust. Vanwege zijn relatief hoge prijs werd de Corrado geen verkoophit, er zijn nog geen 95.000 exemplaren van de band gerold.
Volkswagen Corrado VR6
Deze Volkswagen Corrado VR6 uit 1996 wordt te koop aangeboden in Canada via Classic Driver. De eerste eigenaar nam de auto in ontvangst op 14 maart 1996 in de kleur LC5M Moonlight Blauw Metallic en het begerenswaardige zwarte Recaro interieur. De tweede en huidige eigenaar kreeg de VW in handen in 1998 en was er erg zuinig op getuige de lage tellerstand van 67.000km. In die periode is al het onderhoud uitstekend gedocumenteerd.
Onlangs zijn de velgen nog hersteld en is er een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Omgerekend vraagt men ongeveer € 33.000 voor deze unieke Duitser, vind daar maar eens een tweede van.
Deel hieronder je mening over deze Volkswagen!