Triumph Dolomite Sprint

De Triumph Dolomite werd in 1971 voor het eerst gepresenteerd tijdens de London Motor Show in 1971. In 1972 werd de productie opgestart van deze compacte sedan, het model zou acht jaar in productie blijven tot en met 1980. De naam Dolomite werd al gebruikt voor een modellenserie van Triumph daterend van voor de Tweede Wereldoorlog. Het model deelde veel onderdelen van bestaande modellen als de Triumph 1500 en Toledo.

Omdat de Dolomite zich moest gaan meten met gevestigde sportieve sedans als de BMW 2002 en de Ford Cortina werd deze voorzien van de door sportieve bestuurders zo geliefde achterwielaandrijving. Onder de kap lag een 1.854cc viercilinder die ook in de Saab 99 werd toegepast. Het blok leverde 91pk wat zorgde voor aansprekende prestaties voor die tijd, zo was een topsnelheid van 160 km/u haalbaar. De uitrusting stond voor die tijd op een zeer hoog niveau.

Nog spannender was de Triumph Dolomite Sprint die het moest opnemen tegen de snelle Alfa Romeo’s uit die tijd, met 135pk onder de kap en de versnellingsbak van de TR6 met overdrive of een automaat wist deze een topsnelheid te behalen van 187 km/u.

Video:

Triumph Dolomite Sprint

Deze links gestuurde Triumph Dolomite Sprint uit 1977 wordt te koop aangeboden in Frankrijk via CarAndClassic.co.uk. Volgens de verkoper bevindt de Triumph zich in een goede staat, zowel aan de buitenzijde als de binnenzijde. Onlangs zou de carrosserie nog van een nieuwe laklaag zijn voorzien. De motor zou een goede compressie hebben en goed lopen, er zit een handbak in die eveneen goed functioneert. Daarnaast zouden er de nodige onderdelen vervangen zijn. Men vraagt omgerekend ongeveer € 12.900 voor de snelle Britse sedan.

Deel hieronder je mening over deze Triumph!

Tags from the story
0 replies on “Triumph Dolomite Sprint”