De Triumph Dolomite werd in 1971 voor het eerst gepresenteerd tijdens de London Motor Show in 1971. In 1972 werd de productie opgestart van deze compacte sedan, het model zou acht jaar in productie blijven tot en met 1980. De naam Dolomite werd al gebruikt voor een modellenserie van Triumph daterend van voor de Tweede Wereldoorlog. Het model deelde veel onderdelen van bestaande modellen als de Triumph 1500 en Toledo.
Omdat de Dolomite zich moest gaan meten met gevestigde sportieve sedans als de BMW 2002 en de Ford Cortina werd deze voorzien van de door sportieve bestuurders zo geliefde achterwielaandrijving. Onder de kap lag een 1.854cc viercilinder die ook in de Saab 99 werd toegepast. Het blok leverde 91pk wat zorgde voor aansprekende prestaties voor die tijd, zo was een topsnelheid van 160 km/u haalbaar. De uitrusting stond voor die tijd op een zeer hoog niveau.
Deze Triumph Dolomite 1850 uit 1973 met kilometerstand 132.000 wordt te koop aangeboden in Nederland. Volgens de verkoper is deze acht jaar geleden nut-and-bolt gerestaureerd waarbij er de nodige aanpassingen zijn doorgevoerd om de duurzaamheid en betrouwbaarheid voor dagelijks gebruik te vergroten. Er is tevens een LPG-tank ingebouwd. Verder zijn de volgende opties aanwezig: special edition interieur, MotoLita sportstuur, overdrive, Hella verstralers, Dolomite Sprint wielen en voorspoiler, K&N luchtfilters, extra set Minilite velgen, Brantz International 2S Pro Tripmaster, dubbele set stopwatches en een kaartleeslamp. De Dolomite is altijd in onderhoud geweest bij een bekende klassiekerspecialist, de verkoper geeft een indrukwekkende opsomming van zaken die vervangen zijn. De auto zou zeer betrouwbaar zijn en in hele mooie staat verkeren. Gezien de uitrusting een leuke auto om rally’s mee te rijden. De prijs is € 6.500. Zie HIER voor de advertentie op Autotrader.
Deel hieronder je mening over deze auto!