De Tatra T77 werd voor het eerst gepresenteerd in 1934 in Berlijn en Praag en was daarmee de eerste productie auto waarbij aërodynamica een grote rol speelde. De hoofdontwerper Hans Ledwinka tekende voor de T77 samen met Erich Ubelacker en Paul Jaray, de bekende Zeppelin ingenieur. De auto was laag, gestroomlijnd en slank wat bijdroeg aan de prestaties en efficiëntie. Achterin lag een luchtgekoelde V8, in de T77A 3.4 liter groot en 75pk sterk. Door het gebruik van exotische metalen wist men het gewicht beperkt te houden tot 1.700kg. De Tatra was zijn tijd ver vooruit en liet bovengemiddelde prestaties zijn, zo had deze een topsnelheid van 150 km/u, was de handling perfect en het comfortniveau hoog. Visueel was de Tatra spectaculair wat een rol opleverde in de Britse Sci-fi film “The Transatlantic Tunnel”. Het model zou tot 1938 in productie blijven.
Tatra T77A
Deze Tatra T77A uit 1935 in donkergroen is een wel heel bijzonder verschijning op de aanbodsites en wordt te koop aangeboden in Duitsland via Movendi. Het betreft een restauratieproject van in dit geval de oudst bekende T77A ter wereld. Volgens de verkoper is de auto voor 99% compleet inclusief een originele motor. Als je de details bekijkt van deze bijzondere klassieker kan je niet anders concluderen dat deze auto in zijn tijd een ware revolutie moet zijn geweest en voor vele verbaasde blikken moet hebben gezorgd. De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Tatra!