De Singer Porsche 911 is controversieel, velen zeggen dat het de lekkerste 911 ooit is, puristen zien het als heiligschennis. Op basis van de 964 bouwt Singer geheel naar wens de “ultieme”‘ 911 op en voert daarnaast belangrijke verbeteringen door met nieuwe techniek. De Singer oogt als deze de fabriek verlaat als een klassieker en biedt qua rijeigenschappen nog echt dat oude ‘analoge’ gevoel.
Achterin ligt een door Cosworth nieuw gebouwde zescilinder boxer waarbij de klant kan kiezen uit drie varianten: een 300 pk 3.6 liter, 360pk 3.9 liter en 400+ pk 3.9-4.0 liter. Dat gecombineerd met een wagengewicht van iets meer dan 1.000kg staat gegarandeerd voor een hoop speelplezier! Wat de puristen moet aanspreken is dat de motoren atmosferisch en luchtgekoeld zijn voor dat echte rauwe typerende 911-geluid. Verder beschik je in een Singer over een handgeschakelde zesbak en een limited slip differentieel.
De Singer is keihard doordat bijna alle naden van de auto worden doorbelast, extra verstevigingen worden aangebracht en nagenoeg al het plaatwerk wordt vervangen door wat men omschrijft als ‘militair koolstofvezel’. Enkel de deuren zijn nog van staal, voor de veiligheid maar ook om dat vertrouwde ‘kloenk’ geluid te behouden wanneer je een 911-deur dicht gooit.
Wij zijn in ieder geval helemaal weg van de Singer Porsche 911, de auto biedt het best van beide werelden. Bovendien is Porsche altijd al een merk geweest waar berijders continue bezig zijn om hun auto nog beter en fraaier te maken dan deze al is. Als je dat bijvoorbeeld afzet tegen de wereld van Ferrari-berijders waarbij elk klein detail telt en vooral 100% origineel dient te zijn lijkt de Singer feilloos te passen in Porsche scene.
Bekijk dit gave filmpje van Chris Harris waarin niet alleen uitvoerig wordt stilgestaan bij de details en bouwwijze maar de Singer ook flink de sporen wordt gegeven op de openbare weg en het circuit.
Wat is jouw mening over de Singer Porsche 911? Deel je mening hieronder!
Comments are closed.