De Shooting Brake is een bijzondere niche in de autoindustrie en straalt op de één of andere manier vaak exclusiviteit uit. Echter wat is de herkomst van dit type auto en wanneer mag een auto als Shooting Brake aangemerkt worden?
De term Shooting Brake dateert van het begin van de 19e eeuw en werd gebruikt voor voertuigen waarmee de wapens werden vervoerd bij jachtpartijen, een populaire bezigheid bij de adel. De term ‘Brake’ was daarbij afgeleid van een rollend chassis waarmee paarden werden getraind. Later werd de benaming vooral toegepast door exclusieve carrosseriebouwers die bestaande modellen ombouwden naar een kruising tussen een coupé en stationwagon. De benaming wordt zowel toegepast bij drie- en vijfdeursmodellen waarbij de overeenkomst altijd is dat deze de vorm of oorsprong heeft van een coupé. Het is dan ook waarschijnlijk dat het juist die exclusieve carrosseriebouwers zijn geweest, de verbintenis met de jacht (een typische “oud geld” hobby) en het feit dat Shooting Brakes vaak in kleine oplages worden gebouwd met een stevig prijskaartje ervoor heeft gezorgd dat dit soort modellen een bijzondere aantrekkingskracht hebben.
Onduidelijk is welke fabrikant of carrosseriebouwer nu de eerste was met deze bijzondere stationcar, de eerste modellen in serieproductie zijn waarschijnlijk de legendarische Jaguar E-Type, de Volvo P1800 en Reliant Scimitar.
Anno 2014 lijkt de Shooting Brake aan een opmars bezig te zijn, er kan geen nieuw model uitkomen en direct daarna verschijnt er een 3D-tekening van een Shooting Brake variant. Denk hierbij aan de Porsche Cayman en Mercedes-Benz AMG GT. Toch zien de fabrikanten er blijkbaar geen commercieel succes in gezien het feit dat er nog altijd nauwelijks Shooting Brakes te vinden zijn in de showrooms, echter lijkt dat meer een kwestie van tijd. De carrosserievorm heeft immer alles in zich om een grote doelgroep aan te spreken, wie wil er nou niet een auto met sexy looks, sportieve prestaties en praktisch nut?
Deel hieronder je mening over dit artikel!
Met stip de mooiste carrosserievariant!
Voor meer info, zie liefhebberssite http://www.pestalozzi.net/sb/index.html
Remko, dank voor de link!
Wat voor model is de auto op de ‘tweede’ foto? (Dus na de Aston en voor de Volvo, de auto op de beursstand) Weet iemand dat?
Joep, dat is een Lamborghini