De AC Cobra 260 Mk1 kan gezien worden als de sterkere broer van de Britse AC Ace, een handgebouwde tweezitter met een buizenframe en aluminium body panels. We spreken nu over begin jaren ’60 terwijl de motor die gebruikt werd in de Ace dateerde van voor de tweede wereldoorlog, de Bristol zes-in-lijn motor. In 1961 zocht de Amerikaan Carrol Shelby contact met AC met het verzoek een auto voor hem te bouwen met ruimte voor een gemodificeerde V8 motor. AC ging akkoord onder de voorwaarde dat er een motor gevonden kon worden die aan de specificaties kon voldoen. Chevrolet werd benaderd, echter wilde men geen concurrentie creëren voor hun eigen Corvette. Het was juist Ford die de Corvette wilde beconcurreren waardoor een samenwerking met AC Cars en Shelby voor de hand lag.
Ac Cars monteerde in 1962 de eerste Ford small-block 4200cc V8 in het buizenframe van de AC Ace, de AC Cobra 260 Mk1 was geboren! Na wat testwerk en modificaties werd het chassis, zonder motor en versnellingsbak, per vliegtuig naar Shelby overgevlogen. In minder dan acht uur werd daar de V8 motor en versnellingsbak gemonteerd. AC Cars had tenslotte de meeste aanpassingen al gedaan zoals het plaatsen van een sterker differentieel achter zodat deze de brute kracht kon weerstaan. Zo werden er bijvoorbeeld ook aanpassingen gedaan aan het remsysteem en was de neus aangepast om extra ruimte te creëren voor het motorblok. Na het nodige testwerk kon de productie beginnen.
De eerste 75 stuks Van de AC Cobra 260 Mk1 werden geproduceerd met de Ford motor, echter nu met 4300CC. De benaming 260 is afkomstig van de 260 cubic inches per cilinder. De laatste reeks van de Mk1 werd afgeleverd met een 4700cc motor. In 1963 werd de Mk2 geintroduceerd. Totaal zouden er zo’n 528 stuks van de Mk2 geproduceerd worden tot aan de zomer van 1965.
De auto’s lieten uiteindelijk een gewicht zien dat maar liefst 227kg lager was dan die van de Corvette. Dat betaalde zich in 1963 meteen al uit door de overwinning te boeken op de Riverside International Raceway waarbij de AC niet alleen de Corvette achter zich liet maar ook de Jaguars, Porsches en Maserati’s.
De AC Cobra bleek alleen geen financieel succes te brengen waardoor Ford en Carrol Shelby besloten om vanaf 1967 geen AC’s vanuit Engeland te halen voor verdere montage en verkoop maar zelf de assemblage ter hand te nemen.
HET AANBOD
Gentlemen’s racer Tom Payne bestelde een zeer zeldzame Shelby Cobra competitie auto, slechts 32 Cobra’s werden namelijk als “Cobra Factory Team Cars” geleverd en werden volledig door Shelby geprepareerd voor het circuit. Deze Shelby 289 Competition Cobra is die zeldzame variant die aan Tom Payne werd geleverd en wordt nu te koop aangeboden door RM-Auctions. Op 18 juni 1964 gaf de vice-president van Ford’s Special Vehicle Division zijn goedkeuring om deze variant te bouwen voor de prijs van $9,250 in de hoop dat Payne mooie successen zou behalen op de circuits. In die tijd gold nog “winning on Sunday and selling on Monday”, dus racesuccessen bepaalden de verkoopaantallen van de straatauto’s. Deze specifieke auto kreeg ongeveer 400pk mee en Payne eindigde steevast op het podium. Na de hoogtepunten in zijn carriere viel de auto in handen van diverse bekende eigenaren wat goed gedocumenteerd is. Zo kwam de auto in 1985 in handen van de bekende Shelby collectioneur Steven Volk die besloot de Cobra naar concoursstaat te restaureren. Daar zou de auto gedurende 25 jaar tentoongesteld worden. Dit is echt een unieke Cobra met een bijzonder geschiedenis die bovendien zeer competitief is in historische races. De auto komt binnenkort onder de hamer bij RM-Auctions in London, de geschatte opbrengst ligt omgerekend tussen de € 1.381.900 en € 1.758.790. Zie HIER voor de advertentie van RM-Auctions.
Deel hieronder je mening over deze Shelby Cobra!