De Saab 96 is van 1960 tot 1980 in productie geweest totdat de Saab 99 zich als opvolger aandiende. Dit was het model waardoor Saab internationaal bekend werd, mede door de innovaties op het gebied van veiligheid en de successen in de autosport.
De eerste 96 had een 750cc driecilinder motor met mengsmering onder de kap die 38pk leverde. Vanaf 1963 werd de cilinderinhoud vergroot naar 841cc waardoor er 40pk uit het blokje kwam. Dezelfde motor werd eveneens leverbaar als een 57pk versie met drie carburateurs, het was deze motor die in de Sport en Monte Carlo lag. Vanaf 1967 kwam de 96V4 beschikbaar met viercilinder Ford Taunus motoren variërend van 55pk voor de basisversie tot 65pk voor de Monte Carlo.
De versnellingsbak had in eerste instantie drie verzetten, later zou daar een vierde versnelling aan toegevoegd worden. Bijzonder was dat de bak voorzien was van een vrijloop wat noodzakelijk was om smeringsproblemen bij de tweetaktmotor met gesloten gasklep te voorkomen, zoals bijvoorbeeld bij het bergafwaarts rijden.
Erik Carlsson is onlosmakelijk verbonden met de 96 door de vele internationale rallysuccessen met hem achter het stuur. De successen in de RAC Rally en Monte Carlo bevestigde de betrouwbare en degelijke reputatie van de Saab 96.
In totaal zouden er 547.221 exemplaren geproduceerd worden.
Saab 96 GL
Deze Saab 96 GL uit 1979 wordt in Nederland te koop aangeboden door Classic Park. Op het moment van schrijven is de verkoper nog niet gretig met het verstrekken van informatie op de website dus gaan we af op de foto’s.
De teller geeft een kilometerstand weer van 90.675km, onder de kap ligt een 1.700cc 68pk sterke motor. Het is een erg sympathieke en tevens zeer betaalbare entree voor het rijden van rally’s, voor dat laatste lijkt alles aan boord te zijn. Men vraagt € 11.900 voor de coole Zweed.
Deel hieronder je mening over deze Saab!