Deze jaren 80′ cult car is met zekerheid één van de meest spectaculaire modellen ooit door Renault geproduceerd. Toen de Renault 5 Turbo voor het eerst op de Autosalon van Parijs werd gepresenteerd in 1980 was het publiek en de pers dan ook laaiend enthousiast.
De productie was redelijk complex omdat er meerder partijen bij betrokken waren. Zo bouwde Renault de carrosserie, deze werd daarna door Heuliez aangepast. Deze aanpassingen betroffen het verlengen en verbreden van de carrosserie en het aanbrengen van een aluminium dak en portieren. Daarna werden de auto’s afgeleverd bij Alpine die verantwoordelijk was voor de verdere afbouw. Daar werd een 1.397cc viercilinder middenmotor geplaatst met een dikke turbo waardoor het vermogen maar liefst 160pk was. Dat zorgde voor een topsnelheid van meer dan 200 km/u en een tijd van 0 naar 100 in 6,9 seconden.
In 1982 werd het model voorzien van een extravagant interieur ontworpen door de Italiaanse Bertone en werden de portieren in normaal staal uitgevoerd in plaats van aluminium. Eind 1982 diende de Renault 5 Turbo 2 zich aan die technisch overeen kwam met zijn voorganger. Met name de uitrusting was veel minder luxe en kwam grotendeels overeen met die van de Renault 5 Alpine. De Turbo 2 zou tot 1986 in productie blijven. Van de eerste serie zijn er 1.690 gemaakt waarvan de eerste 1.000 stuks genummerd zijn. Van de tweede serie zijn er 3.180 stuks van de band gerold.
Renault R5 Turbo 2
Deze rode Renault 5 Turbo 2 met beige interieur wordt in Duitsland te koop aangeboden door Bömer & VanOch Cars. Op 1 april 1984 werd deze op kenteken gezet en heeft nog altijd maar 28.452km(!) op de teller staan. Dit is dan ook echt een exemplaar voor de verzamelaar.
Volgens de verkoper is de hot hatch 100% schadevrij en zeer goed gedocumenteerd. Voor € 89.500 rij je dit icoon en dat is een zeer redelijke prijs gezien het overige aanbod.
Deel hieronder je mening over deze Renault!