De Renault Clio V6 is met zijn middenmotor, uitgebouwde wielkasten en achterwielaandrijving de reïncarnatie van de legendarische Renault 5 Turbo. De eerste V6, intern genoemd Phase 1, kwam in 2001 op de markt en werd gebouwd door Tom Walkinshaw Racing (TWR). Een gewone carrosserie van de Clio II werd verscheept naar de Alpine fabriek in Dieppe alwaar de deuren, wielschermen, achterklep, motorkap en bumpers gewijzigd werd. Daar monteerde men ook een zogeheten subframe voor onder de motor en de gewijzigde wielophanging. Alleen de voorstoelen en het dashboard kwamen nog redelijk overeen met die van een gewone Clio. Achter de voorstoelen lag een 230pk V6 uit de Laguna/Espace, echter de V6 was daarmee in rechte lijn niet eens zoveel sneller dan een Clio RS wat mede te wijten was aan het 300kg hogere gewicht. De V6 sprintte van o naar 100 in 6,2 seconden en de snelheidsmeter stopte pas bij 230 km/u.
De handling was erg tricky, zeker bij nat weer of op de grens. Dat was aanleiding om al in 2003 de Phase 2 op de markt te brengen waarbij Porsche de nodige expertise leverde. Er zouden 1.513 stuks van de Phase 1 geproduceerd zijn.
Renault Clio Sport 3.0 Phase 1
Deze Renault Clio Sport 3.0 Phase 1 uit maart 2001 wordt in Nederland te koop aangeboden door Classic Youngtimers Consultancy. Het betreft nummer #108 uitgevoerd in Iceberg Silver met een zwart leren interieur met slechts 56.200km op de teller.
Volgens de verkoper is de auto uitstekend onderhouden en gedocumenteerd. Voor € 37.500 heb je dit icoon in je garage staan, dat lijkt ons een uitstekende investering.
Deel hieronder je mening over deze Renault!