De Renault Clio V6 is met zijn middenmotor, uitgebouwde wielkasten en achterwielaandrijving de reïncarnatie van de legendarische Renault 5 Turbo. De eerste V6, intern genoemd Phase 1, kwam in 2001 op de markt en werd gebouwd door Tom Walkinshaw Racing (TWR). Een gewone carrosserie van de Clio II werd verscheept naar de Alpine fabriek in Dieppe alwaar de deuren, wielschermen, achterklep, motorkap en bumpers gewijzigd werd. Daar monteerde men ook een zogeheten subframe voor onder de motor en de gewijzigde wielophanging. Alleen de voorstoelen en het dashboard kwamen nog redelijk overeen met die van een gewone Clio. Achter de voorstoelen lag een 230pk V6 uit de Laguna/Espace, echter de V6 was daarmee in rechte lijn niet eens zoveel sneller dan een Clio RS wat mede te wijten was aan het 300kg hogere gewicht. De V6 sprintte van o naar 100 in 6,2 seconden en de snelheidsmeter stopte pas bij 230 km/u.
De handling was erg tricky, zeker bij nat weer of op de grens. Dat was aanleiding om al in 2003 de Phase 2 op de markt te brengen waarbij Porsche de nodige expertise leverde. Er zouden 1.513 stuks van de Phase 1 geproduceerd zijn.
Renault Clio 3.0 V6 Sport
Deze Renault Clio 3.0 V6 Sport uit 2002 wordt in Italië te koop aangeboden door Heritage Motor. Het zou een volledig origineel exemplaar betreffen van de derde eigenaar met slechts 79.000km op de teller. De Mak 18 inch velgen staan de Clio erg goed, de originele wielen zijn nog aanwezig en maken onderdeel uit van de verkoop.
De verkoper geeft aan dat de auto net een grote beurt heeft gehad, kwestie van ophalen en via de binnenweggetjes in de Alpen naar Nederland sturen dus! Dan zal je eerst wel € 35.900 achter moeten laten bij de verkoper.
Deel hieronder je mening over deze Renault!