De Renault Fuego is een driedeurs coupé gebouwd vanaf 1980 tot en met 1986 in Europa en nog tot 1995 in Argentinië. Het ontwerp is van Michel Jardin die op dat moment werkte onder Robert Opron (verantwoordelijk voor de Citroën SM, Citroën GS, Citroën CX, en later onder andere de Renault 25 in 1984). Een aantal bijzondere kenmerken van het ontwerp zijn de handgreep-loze deuren, de grote bolle glazen achterruit en een geribbeld streep over de gehele zijkant die de auto als het ware in tweeën verdeelt. De vormgeving was anno 1980 zeer modern en maakte de Fuego een opvallende verschijning.
De Renault Fuego is gebaseerd op de Renault 18 en deelt hiermee onder andere het onderstel en aandrijving, maar beschikte wel over een nieuw ontwikkelde voorwielophanging. Het dashboard komt ook rechtstreeks uit de Renault 18 en sommigen noemen de auto ook wel de ’18 coupé.
De auto is de eerste in massa geproduceerde vierzits-coupe die met behulp van een windtunnel is ontworpen. Dit resulteerde in een uitstekende CW waarde van 0.32-0.35 afhankelijk van model en jaar. In oktober 1982, was de uitvoering met turbo Diesel motor op dat moment de snelste auto met dieselmotor met een topsnelheid van 180 km/h. De Fuego is ook de allereerste personenauto met op afstand werkende centrale deurvergrendeling(CV) dankzij de introductie van het PLIP systeem in oktober 1982, en de eerste auto met radiobediening aan het stuur (vanaf 1983). Er waren 5 motortypes beschikbaar en 5 uitrustingsniveaus, de sterkste benzinevariant was een 1.647cc Turbo-motor die 132pk leverde.
De Renault Fuego is in Europa vrijwel uit het straatbeeld verdwenen en zeer zeldzaam geworden al rijden er over de hele wereld nog vele duizenden exemplaren rond en begint de Fuego de status van oldtimer te krijgen. In Nederland en België zijn er nog een kleine tweehonderd bekend, waarvan ongeveer 100 geregistreerd.
Renault AMC Fuego Turbo Cabriolet
Deze Renault AMC Fuego Turbo Cabriolet uit 1982 wordt te koop aangeboden door het Franse veilinghuis Leclere Maison de Ventes. De auto maakte tot voor kort deel uit van de collectie van Comte d’Indy – Écurie Indy Racing en is destijds door Heuliez omgebouwd naar een open variant van de Fuego. Er zou slechts 1 exemplaar gebouwd zijn door de Franse firma, bijzonder is ook de extreem lage kilometerstand van 3.223km. De verwachte opbrengst van de unieke goudkleurige Renault is (nog) niet vrijgegeven.
Deel hieronder je mening over deze Renault!
kan ik die fuego cabrio kopen?
mvg.