In 1962 werd de Renault Alpine A110 geïntroduceerd op de Salon Mondial de l’Automobile in Parijs. Deze gold als opvolger van de Alpine A108 en was net zoals zijn voorganger grotendeels gebaseerd op onderdelen van Renault.
De A110 werd legendarisch toen rond 1970 de grote rally successen begonnen. Eerst op nationaal niveau in Frankrijk, later behaalde het model vele winsten op internationaal niveau. De bekendste overwinning dateert uit 1971 in de Rally van Monte Carlo met de uit Zweden afkomstige Ove Andersson achter het stuur. Later in 1973 werd de Alpine A110 de eerste auto die ooit het wereldkampioenschap rally won. Achterin lag een 1.108cc tot en met 1.647cc viercilinder met een vermogen dat varieerde van 67pk tot 140pk, in combinatie met een leeggewicht van onder de 600kg maakt dit tot een zeer snel en wendbaar apparaat.
Filmpje!
Er zijn ongeveer 7.500 exemplaren geproduceerd door Alpine zelf, daarnaast zijn er ongeveer 2.500 exemplaren in licentie bij andere fabrieken in de wereld gebouwd.
HET AANBOD
Deze Renault Alpine A110 uit 1970 in een uitstekende gerestaureerde staat wordt te koop aangeboden in Duitsland. De Alpine is nieuw in Frankrijk geleverd als rally-uitvoering met een 1.300cc motor met standaard 69pk en werd dan ook ingezet in rally’s. Daarna werd de auto aangekocht door een in Italie woonachtige Duitser die de auto ook inzette voor het rijden van races. In 1992 wist de A110 zijn weg te vinden naar Oostenrijk, in 1994 kwam de auto in handen van een Alpine liefhebber die daarna een omvangrijke restauratie inzette met oog voor originaliteit waarbij kosten noch moeite zijn bespaard. Wij zijn in ieder geval helemaal verliefd op deze blauwe lichtvoetige beauty! De Alpine gaat geveild worden waarbij de verwachte opbrengst ligt tussen de € 40.000 en € 80.000.
Deel hieronder je mening over deze Renault!