De Renault 8, die qua belijning erg doet denken aan de Simca 1000, werd geïntroduceerd in 1962 en was tot 1965 op de markt tot deze werd opgevolgd door de Renault 10. Technisch was de 8 gebaseerd op de veel rondere Renault Dauphine.
Tuner en racer (o.a. Formule 1) Gordini was verantwoordelijk voor de Renault 8 Gordini modellen die speciaal waren ontworpen voor de racerij, vandaag de dag is het een zeer begerenswaardige klassieker. Gordini creëerde de 1100, die zich uiterlijk onderscheidde door de voorzijde met grotere koplampen, en de Gordini 1300, herkenbaar aan de vier grote koplampen. Die laatste beschikte over een 103pk motor met dubbele Weber carburateurs wat de blauwe blokkendoos een topsnelheid van 175 km/u bezorgde.
Filmpje!
HET AANBOD
Deze Renault 8 1300 Gordini uit 1966 wordt te koop aangeboden in Frankrijk door veilinghuis Aguttes via Classic Driver. Volgens de verkoper zou de Gordini in een uitzonderlijk goede staat zijn, te danken aan een omvangrijke restauratie in de jaren 2011 tot en met 2013. Alle delen van de auto zijn toen aangepakt en men geeft aan dat dit waarschijnlijk één van de beste exemplaren is die er momenteel te koop staan. De verwachte opbrengst ligt tussen de € 38.000 en € 43.000.
Deel hieronder je mening over deze Renault!