Deze jaren 80′ cult car is met zekerheid één van de meest spectaculaire modellen ooit door Renault geproduceerd. Toen de Renault 5 Turbo voor het eerst op de Autosalon van Parijs werd gepresenteerd in 1980 was het publiek en de pers dan ook laaiend enthousiast. Hoe cool is het dan om nu een exemplaar te vinden uit 1983 met slechts 12.000km op de teller!?
De productie was redelijk complex omdat er meerder partijen bij betrokken waren. Zo bouwde Renault de carrosserie, deze werd daarna door Heuliez aangepast. Deze aanpassingen betroffen het verlengen en verbreden van de carrosserie en het aanbrengen van een aluminium dak en portieren. Daarna werden de auto’s afgeleverd bij Alpine die verantwoordelijk was voor de verdere afbouw. Daar werd een 1.397cc viercilinder middenmotor geplaatst met een dikke turbo waardoor het vermogen maar liefst 160pk was. Dat zorgde voor een topsnelheid van meer dan 200 km/u en een tijd van 0 naar 100 in 6,9 seconden.
In 1982 werd het model voorzien van een extravagant interieur ontworpen door de Italiaanse Bertone en werden de portieren in normaal staal uitgevoerd in plaats van aluminium. Eind 1982 diende de Renault 5 Turbo 2 zich aan die technisch overeen kwam met zijn voorganger. Met name de uitrusting was veel minder luxe en kwam grotendeels overeen met die van de Renault 5 Alpine. De Turbo 2 zou tot 1986 in productie blijven. Van de eerste serie zijn er 1.690 gemaakt waarvan de eerste 1.000 stuks genummerd zijn. Van de tweede serie zijn er 3.180 stuks van de band gerold.
Zie hier voor rijdende beelden van een vergelijkbaar model als in dit item:
Deze parelmoer witte Renault Turbo 2 uit 1983 wordt met de extreem lage kilometerstand van 12.000km te koop aangeboden in Schotland. Wat een unieke vondst waar waarschijnlijk geen tweede van te vinden is! Wel erg teleurstellend is dat de verkoper niet de moeite heeft genomen een serie goede foto’s te maken. De auto heeft ooit dienst gedaan als demonstratiemodel voor de pers wat een aantal artikelen uit 1983 onderschrijven. Volgens de eigenaar verkeert de auto geheel in originele niet gemodificeerde staat. Het interieur is uitgevoerd in de originele beige stoffen bekleding en de kenmerkende Gotti velgen maken het plaatje helemaal af. Omdat de auto niet veel heeft gereden is het goed te weten dat er een algehele mechanische check is uitgevoerd. Daarna is besloten het de brandstofinjectie te vervangen, de tank en leidingen te reinigen, de ontsteking te vervangen, nieuwe remmen te plaatsen, nieuwe koppeling te monteren etc. Er is geen roest aanwezig volgens de verkoper. De prijs van omgerekend € 45.300 lijkt erg redelijk gezien het unieke aanbod. Met dank aan Marco voor de tip! Zie HIER voor de advertentie op CarAndClassic.
Deel hieronder je mening over deze auto!