De Renault R4 is met zekerheid één van de meest markante auto’s uit de geschiedenis van de Franse merk. Omdat in 1948 Citroen de 2CV introduceerde, welke meteen een groot succes was, moest Renault met een weerwoord komen. Pas in 1956 werd het project opgestart om een concurrent te ontwikkelen nadat men uitvoerig de zwakke punten van de 2CV had kunnen bestuderen. In 1961 werd de achterwielaangedreven Renault R4 voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Parijs.
De eerste series hadden de bekende 750cc motor uit de Renault 4CV onder de kap gekoppeld aan een nieuwe drieversnellingsbak. De R4 beschikte over onafhankelijke wielophanging op alle vier wielen die allemaal voorzien waren van vering door middel van torsiestaven. Opmerkelijk is dat de wielbasis aan de linkerzijde 4cm korter is dan rechts waardoor de torsiestaafvering eenvoudig kon worden uitgevoerd zonder van invloed te zijn op het weggedrag. Deze manier van vering zorgde ook voor veel comfort. Een ander opvallend kenmerk was de schakelpook die niet in de vloer was opgenomen maar in het dashboard.
HET AANBOD
Deze Renault 4 R4 bestel uit 1984 betreft een originele Franse post auto met slechts 92.623km op de teller en wordt te koop aangeboden in Nederland op Marktplaats.nl. Onder de kap ligt een sterkere 1.100cc motor en is volgens de verkoper voorzien van een nieuwe laklaag. Ook het interieur zou in nieuwstaat verkeren. Dit zou een ideaal en sympathiek reclameobject voor een bedrijf kunnen zijn. De prijs van deze opmerkelijke R4 is € 7.950. Met dank aan Johan voor de tip!
Deel hieronder je mening over deze Renault!