De Range Rover Classic, officieel genaamd Land Rover Range Rover, kwam voort uit de wens een groter model op de markt te brengen ter aanvulling van de Land Rover Series (nu beter bekend als de Defender). Dat idee ontstond al in 1951, pas in 1967 zou het eerste prototype gebouwd worden.
Het productiemodel werd gelanceerd in 1970, in datzelfde jaar nog werd de auto opgenomen in het Louvre in Parijs als “exemplary work of industrial design”. De Range Rover, na introductie van zijn opvolger Classic genoemd, bleef in doorontwikkelde vorm tot 1996 in productie.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jeep Wagoneer was de Range Rover Classic oorspronkelijk niet bedoeld als luxe auto. De eerste modellen waren juist heel sober uitgerust en beschikten over een interieur met vinyl bekleding en een plastic dashboard dat eenvoudig, na gebruik in de modder, schoongemaakt kon worden. Pas later werden er luxe zaken als stuurbekrachtiging, vloerbedekking, stoffen bekleding en airconditioning toegevoegd.
Technisch stond de Range Rover op een ladderchassis net zoals de Land Rover Series, later bekend onder de naam Defender. De auto beschikte over permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom. De eerste serie had een 135pk versie van de door Rover aangepaste Buick V8 3500cc motor. Vanaf 1984 werd de motor voorzien van brandstofinjectie wat leidde tot een vermogen van 155pk. Latere series zouden over een steeds grotere motorinhoud beschikken tot wel 4200cc. Vanaf 1988 waren er ook dieselmotoren leverbaar. Pas in 1981 werd de eerste vierdeurs versie verkocht.
Range Rover Classic V8 Cabriolet
Deze Range Rover Classic V8 Cabriolet uit 1974 wordt in Portugal te koop aangeboden door FS Automoveis. Onder de kap ligt een 3.500cc V8 die gekoppeld is aan een handgeschakelde bak met vier verzetten. De verkoper geeft aan dat deze destijds op verzoek in omgebouwd naar een open versie, echter is niet duidelijk wie dit heeft uitgevoerd.
Afgaande op de foto’s is de groene cult SUV (deels) gerestaureerd. Voor € 43.000 rij je in dit unieke Britse icoon.
Deel hieronder je mening over deze Range Rover!