De Range Rover Classic, officieel genaamd Land Rover Range Rover, kwam voort uit de wens een groter model op de markt te brengen ter aanvulling van de Land Rover Series (nu beter bekend als de Defender). Dat idee ontstond al in 1951, pas in 1967 zou het eerste prototype gebouwd worden.
Het productiemodel werd gelanceerd in 1970, in datzelfde jaar nog werd de auto opgenomen in het Louvre in Parijs als “exemplary work of industrial design”. De Range Rover, na introductie van zijn opvolger Classic genoemd, bleef in doorontwikkelde vorm tot 1996 in productie.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jeep Wagoneer was de Range Rover Classic oorspronkelijk niet bedoeld als luxe auto. De eerste modellen waren juist heel sober uitgerust en beschikten over een interieur met vinyl bekleding en een plastic dashboard dat eenvoudig, na gebruik in de modder, schoongemaakt kon worden. Pas later werden er luxe zaken als stuurbekrachtiging, vloerbedekking, stoffen bekleding en airconditioning toegevoegd.
Technisch stond de Range Rover op een ladderchassis net zoals de Land Rover Series, later bekend onder de naam Defender. De auto beschikte over permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom. De eerste serie had een 135pk versie van de door Rover aangepaste Buick V8 3500cc motor. Vanaf 1984 werd de motor voorzien van brandstofinjectie wat leidde tot een vermogen van 155pk. Latere series zouden over een steeds grotere motorinhoud beschikken tot wel 4200cc. Vanaf 1988 waren er ook dieselmotoren leverbaar. Pas in 1981 werd de eerste vierdeurs versie verkocht.
Range Rover Classic
Deze Range Rover Classic wordt in eigen land te koop aangeboden door Classic Youngtimers Consultancy. Op 21 april 1976 verliet de auto de fabriek in schitterend “Tuscan Blue”. Na een totaalrestauratie is er slechts 6.712 miles gereden, de verkoper geeft daarnaast aan dat het een uitstekend onderhouden exemplaar betreft. Nu zijn we niet de ultieme Range Rover kenner, echter het interieur lijkt niet “period correct” te zijn.
Wil je nu echt cool voor de dag komen kan je niet om deze klassieke Range Rover heen, het prijskaartje vermeldt 27.000 Euro.
Deel hieronder je mening over deze Range Rover!
” …21 april 1976 verliet de auto de fabriek in schitterend “Tuscan Blue”” . Dit is niet wat de verkoper vermeldt en ben benieuwd hoe u aan deze informatie komt. De stoelen en delen van de bekleding horen inderdaad origineel niet bij de auto
Is het mogelijk deze auto te bekijken, en eventueel proefrit te maken?