Onlangs kwamen we twee artikelen tegen die elkaar volledig tegenspraken, Auto Motor Und Sport schreef dat de prijzen van klassieke Porsches weleens een vlucht naar beneden zouden kunnen maken, dat aan de hand van een Porsche veiling van Auctionata waar veel kavels onverkocht bleven en de veilingmeester dus niet de getaxeerde waarde wist te behalen. Aan de andere kant schrijft Bloomberg dat Porsches juist aan het begin staan van een flinke prijsstijging, hoe zit dat nou precies?
Bloomberg zegt dat recente veilingresultaten laten zien dat we de enorme prijsstijgingen wel achter de rug hebben, oftewel de markt stabiliseert zich. What is next? De experts zeggen dat Porsches pas aan het begin staan van een prijsstijging, zo werd er recent in New York een Porsche 911 2.7 RS Carrera afgehamerd net onder een miljoen Dollar.
(Voorbeeld: Porsche 911 Carrera RS van Hexagon Classics)
De experts van Hagerty en RM Sotheby’s zeggen dat Europese sportauto’s het meest geliefd zijn, eerst leidde dat tot stevige prijzen voor Ferrari’s, daarna Mercedes-Benz (zoals de 300 SL) en nu zou Porsche aan de beurt zijn. Zo laten cijfers zien dat een Porsche 911 uit de jaren ’74 tot en met ’77 het meeste in waarde is gestegen in 2015 van alle auto’s. Online zoekopdrachten van kopers tussen de 30 en 50 jaar zouden maar liefst voor 23,5% bestaan uit de Porsche 911. Ook prijkte dit icoon op de posters van mannen die de veertig passeren en het geld hebben om hun droom te verwezenlijken, dat is een nieuw groep kopers die toetreed tot de markt. Deze generatie weet het ook te waarderen dat de Duitse sportauto uitstekend is gebouwd en zonder problemen regelmatig in te zetten is, bovendien is het rijden in een Porsche spannend.
Aan de andere kant vraagt Auto Motor Und Sport zich af of de Porsche hype voorbij is, op een recente veiling van Auctionata zijn er slechts 6 van de 25 kavels verkocht waarvan er slechts één boven de ingeschatte prijs werd verkocht. Bovendien werden er 12 kavels afgehamerd, en niet verkocht, voor meer dan 30% onder de ingeschatte prijs. De topper was een Porsche 911 RS America die ruim boven de ingeschatte prijs werd verkocht voor € 156.800.
Opmerkelijk was dat een nagenoeg hagelnieuwe Porsche 959 bleef steken op € 800.000 terwijl het veilinghuis een opbrengst verwachte tussen de € 1.200.000 en € 1.400.000. Wat was er aan de hand bij deze veiling? Was de timing van de veiling verkeerd? Waren de inschattingen te hoog? Of is het een voorbode van de toekomstige prijsontwikkeling? Wie het weet mag het zeggen. Het lijkt ons iets te voorbarig om aan de hand van één veiling uitspraken te doen over de ontwikkeling van klassieke Porsches.
Wie heeft het volgens jou aan het rechte eind? Deel je mening hieronder!