De Porsche 968 is een van de meest onderschatte Porsches in de geschiedenis. In de korte tijd dat de 968, tussen 1992 en 1995, in verkoop was werd het niet de verkoophit waar Porsche op gerekend had als opvolger van de 944. Vandaag de dag weten liefhebbers het model beter op waarde te schatten met stijgende prijzen als gevolg.
De Porsche 968 werd gepresenteerd als opvolger van de 944, feitelijk was het meer een doorontwikkeling van de 944. Toen Porsche de opvolger van de 944 S2 aan het ontwikkelen was bleek dat er ongeveer 80% van de componenten vervangen moesten worden om een waardige opvolger neer te zetten. Toen werd besloten het model onder de naam 968 in de markt te zetten terwijl er nog steeds 20% van de onderdelen uitwisselbaar waren met de 944. De 944 en de voorganger 924 werden geproduceerd in de Audi Fabriek in Neckarsulm, voor de 968 besloot Porsche de productie in eigen huis te houden, de Porsche fabriek in Zuffenhausen.
Juist vanwege de jarenlange technische perfectionering, luxe uitrusting, praktische bruikbaarheid, de ideale gewichtsverdeling met de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen is het op papier een van de fijnste Porsches ooit gebouwd. De instapper kon echter qua imago niet op tegen zijn legendarische grote broer, de 911.
Voorin lag een doorontwikkelde 3.0 liter motor met 240pk van de 944 gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een tiptronic automaat. Deze was voorzien van VarioCam wat staat voor variabele kleptiming.
De Porsche 968 Club Sport, afgekort CS, zou je kunnen zien als een uitgeklede versie zoals bijvoorbeeld een Porsche 911 RS. Het tegendeel is echter waar. Een RS werd bij Porsche ontwikkeld voor het circuit en was veelal duurder dan de standaarduitvoering, de reden voor het ontwikkelen van de 968 CS was een geheel andere. De verkopen vielen tegen dus er moest een manier worden gevonden om de verkoopaantallen op te krikken. De CS werd als een soort budgetversie in de markt gezet nadat er de nodige luxe voorzieningen uit waren gehaald. Wat werd er weggelaten? Er was geen achterruitwisser, geen autoradio (wel als optie), en de ramen en buitenspiegels moesten met de hand bediend worden. Dat leidde tot een prijs die 17% lager was dan de standaardversie. De klant had de keuze uit een beperkt aantal kleuren, te weten: Schwarz, Guards Red, Speed Yellow, Maritim Blau en Grand Prix White. De velgen waren altijd, met uitzondering van de zwarte variant, gespoten in de kleur van de lak. Motorisch werden er geen aanpassingen gedaan, enkel het onderstel was met 20mm verlaagd wat een sportiever weggedrag opleverde. Samen met de 50kg gewichtsbesparing leidde het tot een lichtvoetige zeer goed sturende Porsche.
De laatste jaren weten liefhebbers de 968 steeds beter te waarderen. Echter goede originele modellen met lage kilometerstanden zijn moeilijk te vinden waardoor de prijzen inmiddels een stevig niveau hebben bereikt. Zo werd er bijvoorbeeld in 2012 bij Gooding & Company nog een 968 Turbo RS, weliswaar zeer exclusief model in beperkte oplage, geveild voor maar liefst $346,000!
Porsche 968 Club Sport
Deze Porsche 968 Club Sport wordt in eigen land te koop aangeboden door Classic Youngtimers Consultancy. In december 1992 (modeljaar ’93) werd deze nieuw afgeleverd in Frankrijk in Speed Yellow met het begeerlijke M200 LSD Limited Slip Differentieel. Nog altijd staat er maar 56.678km op de teller en volgens de verkoper is de auto al die tijd uitstekend onderhouden, getuigen zijn de papieren van de onderhoudshistorie. Andere interessante opties zijn:
197 Stronger battery
220 LSD Limited Slip Differential with 40% lock
573 Air conditioner
124 Version for France
126 Control and indications in French
151 No engine compartment linings (CS)
211 Licence plate space Europe and RoW (Rest of World)
231 Internal production code related to tyres
341 Central locking system
384 Cloth bucket seat, left
385 Cloth bucket seat, right
403 17″ 964 Cup-look wheels, front 7.5″, rear 9″
419 Luggage compartment instead of rear seats
455 Wheel locks
465 Rear foglamp, left
480 Manual gearbox, 6-speed
533 Alarm
564 Without airbags
595 Rear spoiler painted in body color
605 Headlight levelling system
657 Power assisted steering
990 Cloth seats
Deze CS lijkt aan zeer aantrekkelijk alternatief voor bijvoorbeeld een Porsche 911, dit model beschikt over alle geliefde opties en staat bekend om zijn perfecte pure rijeigenschappen. Met deze auto rij je echt moeiteloos naar huis na een dagje stoeien op het circuit. Het prijskaartje vermeldt 52.500 Euro.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!