De Porsche 968 is één van de meest onderschatte Porsches in de geschiedenis. In de korte tijd dat de 968, tussen 1992 en 1995, in verkoop was werd het niet de verkoophit waar Porsche op gerekend had als opvolger van de 944. Vandaag de dag weten liefhebbers het model beter op waarde te schatten met stijgende prijzen als gevolg.
De Porsche 968 werd gepresenteerd als opvolger van de 944, feitelijk was het meer een doorontwikkeling van de 944. Toen Porsche de opvolger van de 944 S2 aan het ontwikkelen was bleek dat er ongeveer 80% van de componenten vervangen moesten worden om een waardige opvolger neer te zetten. Toen werd besloten het model onder de naam 968 in de markt te zetten terwijl er nog steeds 20% van de onderdelen uitwisselbaar waren met de 944. De 944 en de voorganger 924 werden geproduceerd in de Audi Fabriek in Neckarsulm, voor de 968 besloot Porsche de productie in eigen huis te houden, de Porsche fabriek in Zuffenhausen.
Juist vanwege de jarenlange technische perfectionering, luxe uitrusting, praktische bruikbaarheid, de ideale gewichtsverdeling met de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen is het op papier één van de fijnste Porsches ooit gebouwd. De instapper kon echter qua imago niet op tegen zijn legendarische grote broer, de 911.
Voorin lag een doorontwikkelde 3.0 liter motor met 240pk van de 944 gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een tiptronic automaat. Deze was voorzien van VarioCam wat staat voor variabele kleptiming.
De Porsche 968 Club Sport, afgekort CS, zou je kunnen zien als een uitgeklede versie zoals bijvoorbeeld een Porsche 911 RS. Het tegendeel is echter waar. Een RS werd bij Porsche ontwikkeld voor het circuit en was veelal duurder dan de standaarduitvoering, de reden voor het ontwikkelen van de 968 CS was een geheel andere. De verkopen vielen tegen dus er moest een manier worden gevonden om de verkoopaantallen op te krikken. De CS werd als een soort budgetversie in de markt gezet nadat er de nodige luxe voorzieningen uit waren gehaald. Wat werd er weggelaten? Er was geen achterruitenwisser, geen autoradio (wel als optie), en de ramen en buitenspiegels moesten met de hand bediend worden. Dat leidde tot een prijs die 17% lager was dan de standaardversie. De klant had de keuze uit een beperkt aantal kleuren, te weten: Schwarz, Guards Red, Speed Yellow, Maritim Blau en Grand Prix White. De velgen waren altijd, met uitzondering van de zwarte variant, gespoten in de kleur van de lak. Motorisch werden er geen aanpassingen gedaan, enkel het onderstel was met 20mm verlaagd wat een sportiever weggedrag opleverde. Samen met de 50kg gewichtsbesparing leidde het tot een lichtvoetige zeer goed sturende Porsche.
De laatste jaren weten liefhebbers de 968 steeds beter te waarderen. Echter goede originele modellen met lage kilometerstanden zijn moeilijk te vinden waardoor de prijzen inmiddels een stevig niveau hebben bereikt. Zo werd er bijvoorbeeld in 2012 bij Gooding & Company nog een 968 Turbo RS, weliswaar zeer exclusief model in beperkte oplage, geveild voor maar liefst $346,000!
De Porsche 968 CS in dit item is oorspronkelijk in 1993 in Japan geleverd en beschikt over een uitvoerige servicehistorie. De auto staat nu te koop bij een Porsche Specialist in Nederland. De staat waarin de CS verkeert zo te zien, en volgens opgave van de verkoper, in top staat. Dit is dan ook zo’n zeldzaam exemplaar met een relatief lage kilometerstand van 107.600km. Volgens de verkoper heeft de auto op de motorkap na zijn eerste lak (Speed Yellow), de motorkap is waarschijnlijk gespoten vanwege steenslag en/of krasjes. De CS beschikt over de volgende opties: Club Sport stoelen, sportstuurwiel, radiovoorbereiding, airconditioning, electrische ramen en stuurbekrachtiging. De prijs is aan de stevige kant met € 29.500, echter het aanbod van dit type 968 met een dergelijk lage kilometerstand is erg dun. Vergelijkbaar aanbod is ongeveer gelijk geprijsd. Zie HIER voor advertentie van Porsche Specialist Astara. Met dank aan Ton voor de tip!
Geef hieronder je mening over deze auto!