De Porsche 964 kwam in 1988 op de markt als opvolger van het Porsche 911 G-Model, die op dat moment al 15 jaar in nagenoeg ongewijzigde vorm verkocht werd. Eind jaren ’80 verkeerde Porsche in een crisis, mede doordat de verkopen van de succesvolle 944 sterk terugliepen. Om het tij te keren moest er een nieuw model van de 911 verschijnen waar de kopers ook echt behoefte aan hadden. Qua know-how kon men teruggrijpen naar de legendarische Porsche 959 waardoor de 964 ook echt flinke stappen vooruit maakte. Naast de afgeronde bumpers kende de 964 veel nieuwe techniek onderhuids. Zo werd het model standaard geleverd met stuurbekrachtiging en ABS. Ook het lichtmetalen onderstel was volledig nieuw, evenals de 3.6 liter boxermotor. Voor het eerst kwam er ook een vierwielaangedreven versie beschikbaar. Vermogens varieerden van 250pk voor de Carrera 2 tot 260pk voor de Turbo.
De 964 RS verscheen in 1991 en was een lichtere en sportievere versie waar gewicht was bespaard door voorzieningen als elektrische ramen, luxe stoelen, airco en geluidsisolatie weg te laten. De RS leverde 256PK en kostte zo’n € 22.000 meer dan de Carrera 2.
De 964 is zeer geliefd bij Porsche liefhebbers met de RS als één van de hoogtepunten. De prijzen van dit model zitten sinds een paar behoorlijk in de lift en op veilingen wordt record op record verbroken.
Porsche 964 Carrera RS
Deze zwarte Porsche 964 Carrera RS uit 1992 wordt in Nederland te koop aangeboden via Classic Driver. De verkoper, een Porsche specialist, heeft de RS volledig gerestaureerd waardoor deze in concoursstaat verkeert. De kilometerstand is bescheiden met slechts 87.600km. De prijs is helaas op aanvraag, echter reken voor een dergelijke RS op 2 ton plus.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!