De Porsche 964 kwam in 1988 op de markt als opvolger van het Porsche 911 G-Model, die op dat moment al 15 jaar in nagenoeg ongewijzigde vorm verkocht werd. Eind jaren ’80 verkeerde Porsche in een crisis, mede doordat de verkopen van de succesvolle 944 sterk terugliepen. Om het tij te keren moest er een nieuw model van de 911 verschijnen waar de kopers ook echt behoefte aan hadden. Qua know-how kon men teruggrijpen naar de legendarische Porsche 959 waardoor de 964 ook echt flinke stappen vooruit maakte. Naast de afgeronde bumpers kende de 964 veel nieuwe techniek onderhuids. Zo werd het model standaard geleverd met stuurbekrachtiging en ABS. Ook het lichtmetalen onderstel was volledig nieuw, evenals de 3.6 liter boxermotor. Voor het eerst kwam er ook een vierwielaangedreven versie beschikbaar. Vermogens varieerden van 250pk voor de Carrera 2 tot 380pk voor de Turbo 3.6 S.
Video:
Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau
Deze Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau wordt in zijn geboorteland te koop aangeboden door Thomas Josef Schmitz. Als een Carrera 4 of zelfs een RS je te gewoontjes is moet je zeker verder lezen, dit is namelijk een zeer zeldzame serie van 20 auto’s die door Porsche in Weissach onder leiding van Jürgen Barth zijn gebouwd voor rally’s of het circuit. De auto is niet alleen lichter maar ook stijver dan het origineel, het gewicht wist men te besparen door de kofferklep, en deuren in aluminium uit te voeren. De versnellingsbak en aandrijflijn is rechtstreeks afkomstig uit de Porsche 953 Paris Dakar.
Dit exemplaar beschikt ook nog eens over een Sonderfarde, namelijk Blütengelb. Met slechts 550km op de teller en een prijskaartje van € 930.000 staat de zeldzame 911 te wachten op een volgende eigenaar.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!