De Porsche 959 was de eerste auto die als “supercar” werd aangemerkt. Geheel terecht met zijn permanente vierwielaandrijving, een rijhoogte die zich aanpaste aan de snelheid, de zes versnellingen, de run-flat banden en de carrosseriedelen die uit het lichte kevlar waren gemaakt waardoor dit topmodel van Porsche een revolutie in autoland was.
De 959 was oorspronkelijk bedacht om ingezet te worden in de Groep B rally’s. De eerste “Gruppe B” studie werd gepresenteerd op de IAA in Frankfurt in 1983. Echter door dramatische ongelukken met coureurs en toeschouwers werd de Groep B afgeschaft. Na vier jaar ontwikkelen werd de 959 in 1987 voor het eerst uitgeleverd aan een aantal exclusief geselecteerde kopers omdat er slechts 300 exemplaren gebouwd werden. Die kopers waren echt uitverkoren, al was het maar omdat de 959 de fabrikant tweemaal zoveel kostte als dat hij opleverde. Dat leverde de bijnaam “Porsche’s gift to its favorite customers” op. Een koper betaalde in Duitsland destijds 420.000 DM en kon kiezen uit een Sport en Komfort uitvoering waarbij de laatste de straatversie betrof.
Video:
Achterin lag een 2.85 liter zescilinder boxermotor met een dubbele turbo en intercooler die maar liefst 450pk leverde. Dat stelde de auto in staat om naar 100 km/u te sprinten in 3,7 seconden en een topsnelheid te behalen van 317 km/u. Prestaties die supercars anno 2014 nog steeds als de benchmark zien.
Porsche 959 Komfort
Deze Porsche 959 Komfort uit 1988 wordt te koop aangeboden via Mobile.de. De auto is nieuw geleverd aan de Zwitserse coureur Rene Herzog en heeft sindsdien slechts 14.000km afgelegd. Herzog verkocht de 959 aan een Parijzenaar die op zijn beurt de auto in 2001 van de hand deed.
Na een aantal andere eigenaren kwam deze in handen van de huidige verkoper, een handelaar in exclusieve auto’s. De Porsche is zeer goed onderhouden en gedocumenteerd. De vraagprijs is € 1.300.000.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!