De Porsche 959 was de eerste auto die als “supercar” werd aangemerkt, geheel terecht! Met zijn permanente vierwielaandrijving, een rijhoogte die zich aanpaste aan de snelheid, de zes versnellingen, de run-flat banden en de carrosseriedelen die uit het lichte kevlar waren gemaakt was dit topmodel van Porsche een revolutie in autoland.
De 959 was oorspronkelijk bedacht om ingezet te worden in de Groep B rally’s. De eerste “Gruppe B” studie werd gepresenteerd op de IAA in Frankfurt in 1983. Echter door dramatische ongelukken met coureurs en toeschouwers werd de Groep B afgeschaft. Na vier jaar ontwikkelen werd de 959 in 1987 voor het eerst uitgeleverd aan een aantal exclusief geselecteerde kopers omdat er slechts 300 exemplaren gebouwd werden. Die kopers waren echt uitverkoren, al was het maar omdat de 959 de fabrikant tweemaal zoveel kostte als dat hij opleverde. Dat leverde de bijnaam “Porsche’s gift to its favorite customers” op. Een koper betaalde in Duitsland destijds 420.000 DM.
Achterin lag een 2.85 liter zescilinder boxermotor met een dubbele turbo en intercooler die maar liefst 450pk leverde. Dat stelde de auto in staat om naar 100 km/u te sprinten in 3,7 seconden en een topsnelheid te behalen van 317 km/u. Prestaties die supercars anno 2014 nog steeds als de benchmark zien.
Zie hieronder een vergelijk tussen de Porsche 959 en de Ferrari 288 GTO:
Deze zwarte Porsche 959 uit 1988 met chassisnummer WP0ZZZ95ZHS900106 wordt door een particulier in Duitsland te koop aangeboden en beschikt over een reeks bijzondere opties zoals de Stage II Engine Upgrade Kit wat een vermogen van 580pk oplevert. De auto is in Duitsland geleverd als Komfort versie, 157 stuks van de 300 beschikten over deze optie. Er zijn slechts 3 exemplaren in deze niet-metallic zwarte kleur afgeleverd. Freisinger Motorsport die bekend staat als de grootste 959 specialist heeft de auto in onderhoud gehad. Volgens de verkoper is de auto in top staat, getuige ook de lage kilometerstand van 47.000 kilometer. Bij de auto wordt de volledige historie gedocumenteerd geleverd. De particuliere verkoper hanteert een vraagprijs van € 599.000 voor deze legendarische Porsche. Zie HIER voor de advertentie op Pelicanparts.
Geef hieronder je mening over deze auto!
?I was more than happy to find this web-site.I needed to thanks for your time for this wonderful learn!! I undoubtedly having fun with every little bit of it and I’ve you bookmarked to take a look at new stuff you weblog post. http://hellowh983mm.com