Deze Porsche 914/4 1.7 staat beter bekend als de Volksporsche. Die benaming komt niet alleen voort uit de samenwerking met Volkswagen maar ook omdat het een instapmodel van Porsche was. De Porsche werd samen met Volkswagen ontworpen en geproduceerd tussen 1969 en 1976.
Eind jaren ’60 deelden Volkswagen en Porsche de behoefte aan een nieuw model, Porsche zocht een opvolger van de 912 en Volkswagen moest de Karmann Ghia vervangen. Destijds werd het grootste gedeelte van het ontwikkelwerk van Volkswagen door Porsche verricht. Ferdinand Piëch, hoofd research en development bij Porsche, kreeg de verantwoording over het 914 project.
De oorspronkelijke gedachte was dat de 914 werd verkocht als een Volkswagen met een viercilinder en de zescilinder versies als Porsche. Echter besloot Porsche tijdens de ontwikkeling dat deze twee labels op dezelfde carrosserie weleens schadelijk zou kunnen zijn voor het imago, met name in Amerika. Dus overtuigde Porsche Volkswagen om beide modellen in de USA met een Porsche logo af te leveren.
Na de presentatie op 1 maart 1968 van het eerste prototype werd de communicatie verstoord tussen beide fabrikanten vanwege de dood van de Volkswagen topman Heinz Nordhoff. Zijn opvolger was nooit betrokken geweest bij het project en was dus niet op de hoogte van de plannen. Het gevolg was dat Volkswagen de rechten van het model volledig claimde omdat Porsche tot nu toe niet wilde delen in de kosten. Om het project door te laten gaan besloot Porsche te participeren, echter dreef dat weer de prijzen op van de 914. De 914/6 (met zescilinder) bleek uiteindelijk marginaal minder te kosten dan de Porsche 911 T, de tot dan toe goedkoopste Porsche. Als gevolg daarvan verkocht de 914/6 slecht terwijl de 914/4 de bestseller werd met meer verkoopaantallen dan de Porsche 911. De 914/4 werd als Volkswagen-Porsche verkocht, de 914/6 werd als “echte” Porsche verkocht. Er zouden maar liefst 118.000 stuks geproduceerd worden van de viercilinder versie.
Het basismodel, de 914/4, beschikte over een 80pk 1700cc luchtgekoelde Volkswagen-motor met injectie. De zescilinder Porsche 914/6 had dezelfde motor als de 911 T met carburateurs en leverde 110pk. Karmann produceerde de Volkswagen versies geheel in hun eigen fabriek, de Porsche versies werden als rollend chassis bij Porsche afgeleverd voor verdere assemblage. Het grootste verschil zat in het feit dat de 914/6 over het onderstel en de remmen beschikte van de Porsche 911 wat voor een duidelijk betere handling zorgde ten opzichte van de viercilinder modellen.
Zie hieronder voor een rijtest:
Zoals veel Porsches de laatste jaren lijken ook de 914’s de laatste jaren in waarde toe te nemen. Lang was het een miskend model, met name de viercilinder Volkswagen-Porsche variant. De Porsche 914/4 1.7 die hier wordt aangeboden is in 1972 in Duitsland geleverd en in 1973 naar Zweden geëxporteerd. Een groot deel van het huidige aanbod 914’s is import uit de USA. Volgens de verkoper verkeert de carrosserie evenals de techniek in erg goede staat. Er is geen roest te bekennen. Tevens geeft de verkoper aan dat de motor erg goed loopt. De 914 zou rijklaar zijn. Het lijkt een erg mooie Porsche 914 te zijn in originele staat. Deze 80pk variant heeft slechts 69.217km op de teller. De prijs lijkt redelijk met € 14.600. Zie HIER
Geef hieronder je mening over deze auto!