Nadat de Porsche 901 op 12 september 1963 voor het eerst aan het grote publiek werd getoond tijdens de Autosalon van Frankfurt deed het meteen vele harten sneller kloppen. Omdat Peugeot claimde het alleenrecht te hebben op een typebenaming met een “0” in het midden werd de nieuwe Porsche omgedoopt tot 911. De “negen-elf” is zonder twijfel met recht een van de grootste iconen uit de automobiele geschiedenis en heeft zich in meer dan 50 jaar steeds verder geëvolueerd naar perfectie waarbij de klassieke basisvorm van de 911 altijd behouden bleef. Het is waarschijnlijk de combinatie van het tijdloze ontwerp, rauwe boxergeluid, fenomenale rijeigenschappen en ultieme bouwkwaliteit waardoor de 911 zo geliefd is.
Wat nu precies de hoogtepunten waren in de meer dan 50 jaar Porsche 911 is vooral afhankelijk van de persoonlijke voorkeur. Wel is duidelijk dat de klassieke 911 meer en meer gewaardeerd wordt door zijn bescheiden uiterlijk, lage gewicht en pure rijeigenschappen. Geliefde stijlelementen zijn ook de klassieke opstelling van de instrumenten, Pepita ruitbekleding, Fuchs velgen, de kenmerkende neus met ronde koplampen en de wulpse brede heupen van de Turbo’s. Ook worden de 964 en 993 als de laatste “echte” 911 gezien vanwege het oorstrelende geluid van de luchtgekoelde boxer achterin in combinatie met moderne techniek en rijeigenschappen.
Als je in de markt bent voor de aankoop van een Porsche 911 is het dan ook geen makkelijke opgave om het model te kiezen dat alles in zich heeft. Tenzij je natuurlijk over een dusdanig ruim budget beschikt dat een verzameling tot de mogelijkheden behoort.
Het zijn dan de bekende restomod bedrijven die in deze markt zijn gesprongen en op basis van een donorauto, veelal een 964 of 993, geheel naar klantwens een 911 opnieuw opbouwen. Dat biedt de mogelijkheid om alle gewilde ingrediënten uit de evolutie van de 911 te combineren tot het ultieme resultaat. Dat past ook uitstekend bij de reputatie van de 911 waarbij het door een grote groep liefhebbers geaccepteerd is om modificaties naar eigen inzicht door te voeren met de Amerikaan Magnus Walker als bekend boegbeeld van de Outlaw scene.
Schmidt Oss
Frank Schmidt uit het Nederlandse Oss is een gerenommeerde Porsche specialist die niet met minder genoegen neemt dan perfectie. Een bezoek aan zijn werkplaats bevestigd dat beeld dan ook meteen, hier is je Porsche in deskundige handen.
Of het nu om een onderhoudsbeurt gaat, het sneller maken of volledig restaureren van je Porsche, in Oss ben je aan het juiste adres. Sinds kort heeft men alle know how en ervaring die men in huis heeft samen weten te brengen in de Von Schmidt, een droom van een 911 die geheel naar eigen wens is op te bouwen en een eerbetoon is aan al het lekkers dat de 911 in al die jaren heeft voortgebracht.
Porsche 911 Von Schmidt #001
Deze Porsche 911 Von Schmidt is geheel opnieuw opgebouwd door Porsche specialist Schmidt Oss. Een Porsche 964 Carrera 2 diende als donorauto vanwege zijn moderne wielophanging, stuurbekrachtiging, betere klimaatregeling en de aanwezigheid van ABS. Na een lange zoektocht werd een geschikt exemplaar gevonden en kon het duizenden uren ontwikkelwerk en bouwen beginnen.
Bij de Von Schmidt werd gestreefd naar perfecte verhoudingen en bouwkwaliteit. Zo koos men voor de bredere carrosseriepanelen niet voor staal of polyester maar voor het lichte en zeer stijve carbon. En het resultaat is verbluffend, ook de passingen tussen de bumpers en skirts met de carrosserie spreken boekdelen.
De gekozen materialen en het kleurschema is overduidelijk een eerbetoon aan 50 jaar Porsche 911 met de zwart-wit geruite Pepita bekleding en lak in Geisirgrau, inderdaad net zoals het 50 jaar Jubileumodel die Porsche zelf uitbracht op basis van de 991. De Von Schmidt is de perfecte mix van 50 jaar Porsche 911.
Techniek
Alle slijtagedelen werden vervangen en de 3.6 motor werd vergroot naar 3.8 nadat het de zuigers en cilinders van een 993 RS kreeg. De motor kan beter ademen door een aanpassing aan de luchtmassameting. Er werd een roestvrijstalen uitlaat gemonteerd met een twee maal 100 cell katalysator die zeer fraai uitmondt in twee pijpen in het midden van de aantrekkelijke bilpartij. Het onderstel is volledig gereviseerd en van upgrades voorzien als; softe polyeruthaanbussen, verstelbare Bilsteins rondom, en camberplates voor. Voor de remkracht zorgen geperforeerde schijven van een 964 Carrera 4 met rode remklauwen en stalen leidingen. Het resultaat is een uitermate scherp sturende auto die gretig aan het gas hangt en met zijn 300pk tot indrukwekkende snelheden in staat is.
Doorgevoerde modificaties
Overige modificaties betreffen:
- Carbon ombouw naar F-type look
- Carbon voor en achterbumper
- Alu kofferklep
- Bilstein schroefveren set rondom
- Renline Camberplates
- Gereviseerd 3.6 blok vergroot naar 3.8 liter (993 rs Mahle zuiger/cilinderset)
- Rvs uitlaatsysteem 2 maal 100 cell katalysator
- Gewijzigde luchtinlaat LM220 (Cartronic) gelimiteerde editie
- Alu tank met centrale vuldop
- Aangepaste olietank (vulling via rechter achterscherm)
- Gereviseerde G50 bak
- 11j en 9j 17″ Fuchs replica velgen (Fikse Wheels)
- Vol leer custom interieur met alcantara hemel
- Rennline pedalen
- Momo prototipo stuur
- Becker Mexico retro
- Gespoten in Greisieger-grau metallic lak
- Geperforeerde remschijven/remklauwen rood/stalen remleidingen
- gereviseerd stuurhuis
- gereviseerde versnellingsbak
Media
Sinds de oplevering van de Porsche 911 Von Schmidt #001 trekt de auto veel aandacht en zijn er inmiddels meerdere exemplaren in aanbouw. Zo publiceerde Puur Porsche Magazine, een Nederlands blad voor voor Porsche liefhebbers, dit artikel. Wil je meer zien? Bekijk dan deze video…
Interesse?
Deze Porsche 911 Von Schmidt #001 is in nieuwstaat, er is slechts 600km mee gereden. De eigenaar verkoopt de auto omdat het volgende project alweer geboren is. De vraagprijs is € 219.900 inclusief BTW (voor ondernemers en/of kopers buiten Nederland is deze dus verrekenbaar). Neem voor meer informatie contact op met Robert Haagsma via 06-24 113 793 of via dit contactformulier.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!