In 1967 wilde Porsche de grenzen verkennen van de 911 met een aantal speciale in kleine oplage gebouwde versies. De eerste in de reeks was de Porsche 911R waarbij de nadruk lag op gewichtsreductie, in eerste instantie werden er 4 prototypes gebouwd. Uiteindelijk zijn er zo’n 20 stuks gebouwd voor eigen klanten. De R mag gezien worden als de grondlegger van 40 jaar dominantie op de circuits in de GT-klasse. In 1970 diende de 911 S/T zich aan, feitelijk een doorontwikkelde R met een 2.3 of 2.5 twin spark motor met een zeer stevig vermogen voor die tijd, 260pk! De deurpanelen en de wielkasten werden gemaakt van aluminium terwijl de bumpers en kofferdeksel uit een lichtgewicht kunststof werd uitgevoerd. De 911 S/T werd met name ingezet in rally’s, successen bleven niet uit met o.a. de Zweed Bjorn Waldegaard achter het stuur. Daarnaast werden er successen geboekt in de 6-uurs van Daytona, 12-uurs van Sebring, de Targa Florio en de 1000km van de Nurbürgring. Exacte productieaantallen zijn niet bekend, waarschijnlijk zijn er rond de 30 exemplaren gebouwd. Daarmee kom je bijna nooit een echte S/T tegen op de aanbodsites, vanwege de perfecte verhoudingen en het stoere voorkomen is het een geliefd model als basis voor replica’s.
HET AANBOD
Deze Porsche 911 S/T Recreation vertoond tot in detail gelijkenissen met het origineel en wordt te koop aangeboden in Duitsland via Classic Driver. De Porsche zou onlangs geheel opnieuw opgebouwd zijn op basis van een auto uit 1970. Volgens de verkoper beschikt de zilvergrijze S/T over 240pk, samen de vele gewichtsbesparende maatregelen zal deze Porsche ongetwijfeld in staat zijn tot indrukwekkende sprints. De prijs is helaas op aanvraag. Is het geen plaatje?
Deel hieronder je mening over deze Porsche!