De Porsche 911 Carrera RS wordt veelal gezien als de ultieme 911 en is herkenbaar aan de karakteristieke “ducktail” voor de aerodynamica. De sterk in gewicht gereduceerde RS, hij weegt slechts 975kg, kwam in 1973 op de markt met een 2.7 liter motor met 210 pk met als doel ingezet te worden in de racerij. De letters RS staan dan ook voor “Renn-Sport”, Carrera betekent “race” in het Spaans. Echter het model was ook geschikt voor straatgebruik. De eerste 500 geproduceerde exemplaren waren binnen no time uitverkocht waardoor Porsche besloot 1.090 extra te produceren.
Zie hieronder voor beelden van een gepassioneerde RS berijder:
De adembenemend mooie RS die hier wordt aangeboden is uitgevoerd in de kleur Glasurblau waarvan er maar 16 exemplaren zijn afgeleverd. Het grootste gedeelte van zijn loopbaan heeft de auto doorgebracht in Spanje. Het verhaal gaat dat koning Juan Carlos 1, die koning van Spanje werd in 1975, vele malen gespot is in een dergelijk blauw exemplaar. Dat zou best eens kunnen kloppen aangezien hij levenslang een Porscheliefhebber is geweest en er slechts 1 exemplaar in deze typerende blauwe kleur in Spanje is afgeleverd.
De auto werd uiteindelijk aangekocht door de duitser Dr. Scholz in 2002. Op dat moment had de auto niet de blauwe kleur meer, hij was overgespoten in rood. Bij terugkomst in Duitsland heeft de auto een complete restauratie ondergaan door de bekende Porsche specialist P.S. Automobile. Omdat de auto geheel gestript is werd al gauw duidelijk dat de oorspronkelijke kleur Glasurblau was. De restauratie is afgerond in 2004 en zijn er wat opties aangebracht ter preparatie van historische races en rally’s. Zo is er bijvoorbeeld een rolkooi en zijn er diverse lichtgewicht onderdelen gemonteerd. Toen is ook een FIA historisch paspoort verleend voor de auto waarmee toegang werd verleend tot prestigieuze evenementen als Monte Carlo Historique, Eifel Classic, Rally Konigstein en de Hessenrally.
Vervolgens besloot de eigenaar na een aantal mooie jaren gesport te hebben met de RS wederom een zeer uitvoerige restauratie uit te voeren die in het voorjaar van 2013 is afgerond. De opdracht aan de Porsche specialist in Frankfurt was om de auto in concoursstaat te brengen. Elke boutje en moertje is opnieuw door de handen gegaan en de motor en versnellingsbak zijn door Porsche in Stuttgart herbouwd.
Nu wordt de RS te koop aangeboden met uitvoerige documentatie. Zo zijn beide restauraties gedocumenteerd met een logboek en zeer veel foto’s. Een dergelijke zeldzame Porsche 911 in een zeldzaam goede staat zal een stevig prijskaartje opleveren. De Engelse firma die de auto in opdracht verkoopt geeft alleen een prijs op aanvraag af. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver. Met dank aan Serge voor de tip! Wie weet de prijs te achterhalen?
Geef je mening over deze auto hieronder!