De Porsche 911 R werd in 1967 geïntroduceerd en wordt beschouwd als de eerste in een lange reeks Elfjes met racegenen. Uiterlijk wijkte de 911 R, op zijn licht uitgebouwde wielkasten en kleinere bumpers na, nauwelijks af van zijn minder snelle broertjes. Echter door het gewicht drastisch te verminderen, de auto woog nog geen 1.000 kilo, ontstond er een zeer snelle en doelmatige racer. Die gewichtsreductie bereikte Porsche door de deuren, motorkap, kofferdeksel en de bumpers uit te voeren in polyester. De ramen waren gemaakt van plexiglas en het interieur was van al zijn luxe ontdaan. Achterin lag een Type 901/22 motor uit de Carrera 906 uitgevoerd met Weber carburateurs of Bosch mechanische brandstofinjectie. Slechte 20 exemplaren zijn er gebouwd van de 911 R.
Filmpje!
Porsche 911 1965
Deze Porsche 911 uit 1965 betreft een zeer vroeg productiemodel en wordt te koop aangeboden door veilinghuis RM-Auctions/Sotheby’s. Het is één van de eerste gebouwde modellen tussen januari en juni 1965 met een 2.0 liter zescilinder achterin. De eerste eigenaar was een inwoner van New York die de auto in 1993 verkocht aan de huidige tweede eigenaar, een welbekende Italiaanse verzamelaar. Toen de auto naar Italië werd gehaald verkeerde deze in een niet rijdende staat en werd er een omvangrijke restauratie ingezet. Daarbij zijn er veel elementen uit de hierboven beschreven 911 R overgenomen waarbij er tevens een latere Type 901/10 motor is gemonteerd uit een 911 S die vergroot is naar 2.5 liter. Daarmee is deze Porsche 911 een uitstekende deelnemer voor club races, trackdays en rally’s. Omgerekend naar Euro’s verwacht men een opbrengst tussen de ongeveer € 88.700 en € 116.000.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!