De Porsche 906 Carrera 6 was een straatlegale raceauto van het merk uit Stuttgart en werd in 1966 voor het eerst gepresenteerd. Slechts 50 exemplaren werden er gebouwd om te voldoen aan de homologatieregels van de FIA voor de Group 4. De met de hand gebouwde body bestond uit polyester wat leidde tot een extreem laag gewicht van 580kg, achter de voorstoelen lag een tweeliter zescilinder racemotor die 200pk leverde. Al zouden er tevens een aantal exemplaren met een achtcilinder afgeleverd zijn speciaal bedoeld voor hillclimb races. In tegenstelling tot eerdere racers van Porsche was de 906 in de windtunnel ontworpen was resulteerde in een topsnelheid van 280 km/u wat behoorlijk snel was gezien de cilinderinhoud.
Filmpje!
De 906 zou succesvol blijken op in vele roemruchte races op welluidende circuits als Daytona, Sebring, Spa, Le Mans en de Targa Florio.
Porsche 906
Deze Porsche 906 wordt in Frankrijk te koop aangeboden via Classic Driver en is een buitengewoon spannend alternatief voor bijvoorbeeld een 911. Chassisnummer 906-129 rolde in 1966 uit de fabriek en was eigendom van Michael Grace De Udy, een relatief onbekende op dat moment in het Porsche circuit. In 1964 en 1965 reed hij in een Porsche 904 Carrera GTS, vlak daarna deed hij mee aan de Sprinkbok Series in Zuid-Afrika waar hij samen met David Piper reed. In 1996 startte hij zijn raceseizoen in een 906 waarmee hij de Targa Florio, de 500km van Zeltweg en op Zandvoort reed tijdens de Trophy of the Dunes. Helaas liep de originele motor met nummer 906-122 in de soep waarvan de olieleverancier BP de schuld kreeg.
In 1967 werd er rechtstreeks bij de fabriek een nieuwe motor aangeschaft met nummer 906-156, dit is een van de belangrijkste motoren uit de Typ 901/20 serie aangezien het de laatste was met carburateurs en bovendien beschikt over uitvoerige racehistorie bij het fabrieksteam van Porsche. In juni 1967 was de auto weer actief op het circuit, dit keer op Le Mans. Na een volledige restauratie is deze unieke Porsche weer beschikbaar voor een volgende eigenaar, deze mag niet ontbreken in een serieuze Porsche collectie.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!