Deze Porsche is zeker geen koopje maar te cool om onvermeld te blijven. De 904 was de eerste Porsche met een kunststof body. Er werd een hele range aan motoren in dit model geleverd, variërend van vier- tot achtcilinders. Vijf maanden na de introductie in 1964 won de 904 Carrera GTS de Targa Florio in Sicilië. Succesvol was het model ook bij de Rally van Monte Carlo en Le Mans. De 904 wordt gezien als één van de best gestileerde raceauto’s aller tijden.
Dit exemplaar uit 1964 beschikt over een viercilinder motor en heeft een uitvoerige racehistorie. De auto met chassisnummer 079 werd nieuw gekocht bij de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen door de Zwitserse entrepeneur en raceteam eigenaar Georges Filipinetti. De helder rode kleur is dan ook de kleur van de renstal destijds. De Porsche maakte zijn racedebuut in de ADAC 1.000 kilometer race op de Nurburgring. De duo-coureurs Herbie Muller en Andre Knorr wisten de auto als 6e overall, en 2e in zijn klasse, over de finish te brengen. Later heeft de auto successen behaald op Le Mans, het Europese Heuvelklim kampioenschap en de 12-uurs van Reims. In 1965 werd de auto verkocht aan Jean-Marc Massoneri/Petitin die de auto met name voor rally’s inzette. In 1968 werd de 904 aangekocht door Tourol Racing die de originele viercilinder motor met 180pk verving door een zescilinder Type 906 motor. Nadat de auto in handen viel van de Duitser Manfred Freisinger werd de auto in 1979 eigendom van Herbert Kuke. Kuke heeft de auto laten restaureren door de voormalige technisch directeur van Scuderia Ferrari, Franco Sbarro in Zwiterland. De motor en versnellingsbak werden door de Porsche fabriek gereviseerd. Van 1982 tot 2009 had de auto dan ook een plekje in het Porsche museum. Bij gelegenheid werd de auto vanaf dat moment weer ingezet voor races als de Targa Florio door fabrieksrijder Walter Rohrl. In 2009 kwam de racer in handen van de bekende Britse verzamelaar John Ruston. Hij heeft de auto verder geprepareerd voor de historische racerij en de ‘079’ keerde in 2010 weer terug naar het Le Mans Classic Event. De huidige eigenaar biedt de auto te koop aan met een 2-liter zescilinder motor, herbouwd door specialist Maxted-Page & Prill in 2011 samen met één van de meest zeldzame en begerenswaardige motoren, de Porsche Type 587/3 4-cam flat-4. Deze laatste is herbouwd door specialist Karl Hloch in 2009. De auto beschikt over een kenteken en is dus straatlegaal.
Bonhams biedt de Porsche 904 GTS te koop aan middels een veiling. De prijs? Ahum zit je stevig in je stoel? Men verwacht een veilingopbrengst van ongeveer € 1.530.000 tot € 1.885.000. Kijk HIER voor de advertentie op Classic Driver.
Geef je mening over deze auto hieronder!