De Porsche Spyders legden in de jaren ’50 de basis voor de succesvolle racehistorie van het Duitse merk met welluidende overwinningen in onder andere de Targa Florio in 1956 met de Porsche 550. Daarna volgde de 718 RSK die eveneens een abonnement op het podium had. Door nieuwe regelgeving van de FIA voor 1960 moest Porsche de nodige aanpassingen doorvoeren aan de wielophanging en carrosserie. Door een langere wielbasis werd het nieuwe model wat zwaarder wat weer gecompenseerd werd door het toepassen van kleinere wielen en banden, de 718 RS60 was geboren. Achter de voorstoelen lag een 1.5 of 1.6 liter blok met respectievelijk 166pk en 178pk. Totaal bouwde Porsche vier exemplaren voor het fabrieksteam, de overige twaalf exemplaren vonden een weg naar privé rijders. Ook nu weer werden er fraaie overwinningen geboekt in onder andere de 12-uurs race van Sebring. In het World Sportscar Championship moest men de 3 liter Ferrari’s net voor laten gaan in de contructeurstitel. In 1961 bleef de RS60 nagenoeg ongewijzigd maar ging door als RS61, dat jaar nam Sir Stirling Moss samen met Graham Hill deel aan de Targa Florio maar strandde helaas met een defecte versnellingsbak op slechts 8 kilometer van de finish. Daarna zouden er nog vele podiumplaatsen volgen, met name in de USA.
HET AANBOD
Deze Porsche 718 RS61 Spyder met chassisnummer 718-070 is in 1961 nieuw geleverd aan Bob Holbert en wordt nu te koop aangeboden door veilinghuis Bonhams. Holbert was in die tijd een bekende Porsche specialist die ook niet onverdienstelijk was op het circuit. Datzelfde jaar nam hij de Porsche met chassisnummer 718-044 over, de auto waarmee Stirling Moss de Targa Florio met had verreden, daardoor verkocht hij zijn eerdere aankoop aan de gentlemen racer Tom Payne. In 1963 werd de laatste race met de auto gereden waarna deze meerdere zorgzame eigenaren heeft gekend. Tussen 1988 en 1993 verscheen de Porsche weer in een aantal historische races, in 1995 kwam de RS in bezit van Warren Eads die de RS61 totaal restaureerde waarbij de motor door de bekende specialist Al Cadrobbi is gereviseerd. Zoals vaak in die tijd was de motor gedurende zijn racecarrière al een keer vervangen, deze was echter wel “period correct” en is naar Nürburgring specificaties opgebouwd. In 2012 kocht Sir Stirling Moss de Porsche voor ruim 1,7 miljoen dollar waarna het deze inzette op Laguna Seca, dat liep niet goed af omdat er een aanrijding plaatsvond met een Lotus. Er was enkel materiële schade en het herstel werd ingezet door Maxted-Page & Prill uit de UK. Daarna zouden er nog een aantal bekende historische races volgen voordat deze straks onder de hamer komt. Met maar 14 gebouwde exemplaren en aansprekende racehistorie is deze RS61 geen koopje uiteraard, de verwachte opbrengst ligt tussen de € 2.300.000 en € 2.700.000.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!
Comments are closed.