De Porsche 356 heeft in grote mate bijgedragen aan het succes van het merk dat in 1931 als ingenieursbureau begon. Van 1947 tot 1965 werd het eerste model van het Duitse merk geproduceerd en is inmiddels geworden tot een gewilde klassieker door zijn goede rijeigenschappen, betrouwbaarheid en tijdloze lijnenspel. Totaal zijn er vier generatie van de Porsche 356 gebouwd, te weten; Pre-A (1947-1955), A (1955-1959), B (1959-1963) en C (1963-1965).
Porsche 356 Kreuzer
Lang voor de Porsche Panamera en Cayenne was deze bruikbare sportwagen er al, de Porsche 356 Kreuzer! Dit exemplaar wordt nu te koop aangeboden door veilinghuis RM Sotheby’s via Classic Driver. Het design van de oer-Porsche staat bekend om zijn puurheid wat tijdens de gehele productierun niet veranderde. Tevens was daar de bruikbaarheid, ongekend dat een sportauto kon fungeren als dagelijks vervoermiddel. Deze beide waarden zie je nog altijd terug in de hedendaagse sporters van het Duitse merk.
Echter voor John Dixon van de Taj Ma Garaj was het nog niet genoeg. In samenwerking met kunstenaar Byron Kauffman van Daytona Beach, Florida, schetste Dixon een 911 met een sedan-carrosserie die de auto zou voorzien van een relatief verticale, zijdelings scharnierende vrachtdeur en veel opbergruimte achter. Nadat hij had besloten dat de 911 zich niet zo goed leende voor het concept dat hij voor ogen had, vertrouwde Dixon Bob Bennett van Bennett’s Rod Shop ten westen van Dayton, Ohio, toe zijn idee tot leven te brengen. De auto zou uiteindelijk bekend worden als de “Kreuzer”, een Germaanse versie van “cruiser”.
De vroege schetsen laten zien hoe opmerkelijk Bennett kon vasthouden aan het oorspronkelijke concept. Ze begonnen met een Amerikaanse 356A met een Reutter-body die in 1958 de fabriek had verlaten, afgewerkt in zwart met rode kunstlederen bekleding en uitgerust met een zonnedak. De basis was een Texaanse auto die was beschadigd was en buiten dienst werd gesteld op het platteland van Wisconsin, maar het plaatwerk was solide genoeg om te worden gebruikt in de conversie naar een bestelwagen.
Bennett verlegde de B-stijl naar voren en verlengde de daklijn om een bijna verticaal achtergedeelte te creëren. De standaard achterspatborden bleven intact waar je standaard Porsche achterlichten aantreft, het lijkt alsof hij de fabriek in Duitsland zo met deze lijnen had kunnen verlaten. De laadklep scharniert aan de passagierszijde en heeft een kleine achterruit.
De zwart glanzende creatie en glanzende verchroomde Rudge-wielen, aantrekkelijke GT-bumpers en rood kunstleer in het interieur is een lust voor het oog. Ook de opvouwbare stoel voor de voorpassagier een knipoog is naar het doel van een commerciële bestelwagen, bekijk vooral de foto’s van het veilinghuis achter de link hierboven en je komt legio fraaie details tegen, soms met een knipoog.
De Kreuzer wordt geleverd met een period correcte 1600 Type 616/1 motor, hoewel deze nog niet in de auto gemonteerd is. De versnellingsbak van 356 A blijft in de auto, klaar om te worden gekoppeld met de motor.
Op 28 september aanstaande zal de opmerkelijke Porsche worden geveild, men verwacht een opbrengst tussen de 100.000 en 150.000 Dollar.