Deze Porsche Carrera 1500 GT, afkomstig uit een Italiaanse collectie, was de snelste straatlegale auto in 1957. Door het monteren van de complexe maar hoogst doelmatige four-cam motor uit de vederlichte 550 Spyder ontstond één van de meeste begeerlijke klassiekers uit de geschiedenis van Porsche. De benaming Carrera was afkomstig van de successen van de Porsches 550 in één van werelds grootste endurance races, de bekende Carrera Panamericana in Mexico. De eerste 356 met die benaming werd in 1955 geintroduceerd als GS, wat staat voor Grand Sport. Deze competitiegerichte 356 had een zeer betrouwbare 1.498cc motor achterin die 100pk leverde. Dat lijkt niet veel vermogen voor een sportwagen, echter in combinatie met het leeggewicht van 820kg was er, een voor die tijd astronomische, snelheid van 200 km/u mogelijk. Dezelfde motor werd verder ontwikkeld op de raceafdeling van Porsche waardoor men er aan het einde van de productie maar liefst 180pk uit wist te persen. De Carrera modellen waren onverwoestbaar en onverslaanbaar op het circuit met de juiste bestuurder. Voordat de productie werd overgeheveld naar de Porsche fabriek in Stuttgart was Stuttgarter Karosseriewerk Reutter & Co. GmbH verantwoordelijk voor het bouwen van de carrosserie van de 356.
Deze Porsche 356 A Carrera 1500 GS/GT Coupé Reutter wordt door veilinghuis RM-Auctions te koop aangeboden. De Carrera heeft chassisnummer 58368 en motornummer 91036. De historie begint in de omschrijving van het veilinghuis begin jaren ’80 toen de auto in bezit was van een jonge Duitser, een telg van een bedrijf dat metalen dozen produceerde voor de Italiaanse overheid. Eind jaren ’80 kwam de Carrera in bezit van de Italiaan Paolo Morigim, een bekende verzamelaar van Afrikaanse kunst die in Zwitserland woonde. Daarna de is auto door de bekende Italiaanse merkspecialist Tiziano Serratini uit Bologna geheel gerestaureerd. Daarbij is de Porsche geprepareerd voor het rijden van historische rally’s, is er een rolkooi gemonteerd en kreeg de auto een FIA Historical Technical Passport (HTP). Daarna is de motor door een correct exemplaar van een Carrera 1500 GT uit 1958 vervangen door de bekende Zwitserse four-cam specialist Armin Baumann. Sindsdien heeft de motor maar 1.700km gelopen.
De huidige eigenaar kocht de auto begin 2013 aan (waarom zou je zo’n beauty weer verkopen?), toen is ook het interieur volledig aangepakt door alle bekleding en tapijt te vervangen met de correcte originele materialen. De voorstoelen zijn vervangen door Speedster kuipjes, de originele stoelen worden meegeleverd. Slechts 757 exemplaren hebben de fabriek verlaten in 1957, deze beperkte aantallen maken deze Porsche tot een hoogste begeerlijke klassieker. De verwachte opbrengst is dan ook erg fors, men rekent op een bedrag tussen de €420.000 en €520.000.Zie HIER voor de advertentie van RM-Auctions.
Deel hieronder je mening over deze auto!