Nadat de eerste modellen van de Porsche 356, ook wel Porsche 356 Pre A genoemd, in het Oostenrijkse Gmünd geproduceerd werden vond vanaf 1950 de productie weer in Stuttgart plaats. Vanwege de tweede wereldoorlog vond men in Oostenrijk een tijdelijk onderkomen. Reutter produceerde op dat moment de stalen carrosserie, de eerdere modellen waren gemaakt uit aluminium maar werden te kostbaar wegens gebrek aan grondstoffen. In 1951 zou daar het 500e exemplaar van de 356 gemaakt worden. Op dat moment kreeg de 356 een 1.3 liter motor met 44pk, kregen de remtrommels koelribben, werden dubbele remcilinders aan de voorzijde gemonteerd, verscheen er een olietemperatuurmeter en de eerste telescopische dempers werden aan de achterzijde gemonteerd in plaats van de frictiedempers. Van modeljaar 1952 naar 1953 evolueerde de 356 verder met nieuwe bumpers, verbeterd schakelmechanisme en een nieuwe voorruit die uit één stuk bestond maar nog steeds de gebogen vorm had. In 1952 verschenen ook twee nieuwe motoren, de 1.500 met 55pk en de 1.500 S met 70pk.
Porsche 356 1300 Pre A Coupé
Deze Porsche 356 1300 Pré A Coupé wordt te koop aangeboden door Thiesen Automobile Raritäten in Duitsland. De auto is in mei 1952 nieuw geleverd aan Porsche Mahag in München. Volgens de documentatie kent de 356 een geschiedenis in de USA van 1970 tot 2012, in 2008 zou deze een omvangrijke restauratie hebben ondergaan door Liberty Motors Ltd. Sinds 2012 is de auto weer terug in zijn geboorteland, een Porsche certificaat en FIVA-papieren zijn aanwezig. Opvallend is de kleurencombinatie waarvan wij vermoeden dat dit niet origineel was, echter blijkt de Porsche exact conform deze specificaties destijds gebouwd te zijn. We hebben zelf de auto mogen aanschouwen in Frankfurt en de combinatie van de zwarte lak, het knalrode interieur en het perfecte eenvoudige lijnenspel maakt erg hebberig. Bovendien een uniek aanbod in deze kleurencombinatie. De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Porsche!