Dit Franse werkpaard, een Peugeot 404 Break werd in mei 1960 voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd. Het ontwerp was afkomstig van Pininfarina. Het bleek uiteindelijk een zeer succesvol model te zijn voor Peugeot mede dankzij de hoge mate van betrouwbaarheid. Zelfs in Afrikaanse rally’s bleek de gezinsauto succesvol, zo won deze de East-African-Safari Rally in 1963, 1966, 1967 en 1968.
Naast een 4-deurs sedan was er een cabriolet, coupé en deze stationcar leverbaar. Er was zelfs een 7-persoon versie verkrijgbaar, de Familiale. Tenslotte was er ook nog een pick-up versie leverbaar.
Standaard beschikte de Peugeot 404 over een 1,6 liter benzinemotor die vanaf 1961 tevens leverbaar was met brandstofinjectie. Daarnaast was er een 1,9 liter diesel leverbaar die de meeste verkoopaantallen noteerde. In eerste instantie werd de 404 geleverd met een handgeschakelde vierversnellingsbak met een hendel aan het stuur (stuurversnelling) en met een halfautomatische versnellingsbak. Later werd ook een geheel automatische drietraps versnellingsbak leverbaar.
Gedurende 1963 tot 1968 werden er gemiddeld zo’n 200.000 exemplaren per jaar geproduceerd, overigens niet alleen in Frankrijk. Productie vond ook plaats in Argentinië, Australië, Ierland, Nigeria en Zuid-Afrika. Na 1968 zat de opvolger er aan te komen, de Peugeot 504, dus werd het aantal leverbare uitvoeringen van de 404 flink teruggebracht. De teller bleef uiteindelijk steken op 2.885.374 verkochte exemplaren waarvan er 1.847.568 in Frankrijk zijn geproduceerd.
Deze blauwe handgeschakelde Peugeot 404 Break met 1,6 liter motor dateert van juni 1965 en heeft slechts 67.500km gelopen. De blauwe lak in combinatie met het (leren?) cognackleurige interieur is zeer smaakvol. Volgens de verkoper verkeert de auto in een zeer goede staat. Er is een LPG installatie ingebouwd. Deze praktische sympathieke stationcar wordt aangeboden door Prins Classis voor € 7.900. Zie HIER voor de advertentie.
Geef hieronder je mening over deze auto!