In 1983 verscheen de Peugeot 205 op de markt, het zou een regelrechte verkoophit worden voor het Franse merk. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is de 205 niet ontworpen door Pininfarina, deze tekende enkel voor de cabrioletversie. De ontwerper Gerard Welter tekende aan de 205 in eigen huis. In 1984 kwam de Peugeot 205 GTI op de markt met een 1.580cc injectiemotor die 115pk leverde. In 1987 kwam daar de 1.9 GTI bij met een 1.905cc motor met 130pk. Er was ook een versie met katalysator die het tot 122pk bracht. Samen met het lage gewicht van 880kg leverde dat serieuze prestaties op, zo sprintte de 1.9 GTI van 0 naar 100 in 7,8 seconden en bedroeg de topsnelheid 206 km/u. Het was dan ook de ultieme ‘boyracer’.
Van 1988 tot 1992 verscheen de Peugeot 205 Rallye als goedkoper alternatief voor de GTI op de markt en werd geproduceerd door Peugeot-Talbot Sport. Onder de kap lag een 1.294cc viercilinder met dubbele Weber carburateurs die 103pk leverde. De Rally kreeg de vering, geventileerde schijfremmen voor en achteras van de 1.6 GTI. Het was een erg spartaanse auto waarbij alle luxe items en geluidsisolatie verwijderd waren om een zo laag mogelijk gewicht te behalen, uiteindelijk gaf de weegschaal een mooie 794kg aan! De Fransen verwachtten rond de 5.000 Rally’s te bouwen, uiteindelijk werden het er 30.111 stuks. Van 1990 tot 1992 bouwde Peugeot ook een 1.9 liter versie van de Rally, feitelijk een 1.9 GTI met de uiterlijke kenmerken van de Rally, omdat de 1.3 niet voldeed aan de Duitse regelgeving. Ondanks dat deze laatste versie zeldzamer is, er werden maar 1.000 stuks geproduceerd, is deze minder geliefd bij de Rally liefhebbers vanwege het minder spartaanse karakter.
Peugeot 205 1.3 Rallye
Deze Peugeot 205 1.3 Rallye wordt in België te koop aangeboden via Classic Driver. In 1991 werd chassisnummer VF320CM2224459763 nieuw geleverd in Italië en heeft inmiddels 3 eigenaren gekend en slechts 43.000km ervaring opgedaan. Volgens de verkoper verkeert de Rallye in een 100% originele staat met matching numbers en is deze schadevrij.
Met slechts 780 kilo is dit een zeer vermakelijk autootje en vermoedelijk ook een interessante investering. De goed gedocumenteerde hot hatch heeft een prijskaartje van 19.999 Euro.
Deel hieronder je mening over deze Peugeot!