Panhard was één van de eerste fabrikanten die auto’s bouwde in grotere volumes, in 1955 nam Citroën een belang van 25% in Panhard waardoor productie, dealernetwerken en onderdelen gedeeld konden worden. De president van Citroën, Pierre Bercot, was fel tegen elk model van Panhard dat in het vaarwater van zijn bestaande modellen kon zitten. De Panhard 24 was in eerste instantie als twee- vier- en vijfdeursmodel ontwikkeld maar uiteindelijk werd besloten om enkel de tweedeurs op de markt te brengen omdat de net geintroduceerde Citroën Ami met zijn praktische vier deuren anders teveel concurrentie zou krijgen. De Panhard 24 kreeg een zeer moderne body mee gebaseerd op een buizenframe, onder de kap lag een 848cc luchtgekoelde tweecilinder boxermotor. Deze motor was een oude bekende uit de Panhard Dyna X en maakte de sportieve uitstraling van de auto niet waar.
Afhankelijk van het type was een topsnelheid haalbaar van 135 km/u tot 160 km/u, bovendien was een vierclinder in Europese modellen in die tijd wel de maatstaf. De officiële persintroductie vond plaats in 1963, in de jaren ’64 en ’65 liepen er ongeveer 10.000 exemplaren per jaar van de band, in de jaren daarna werd dat aantal door tegenvallende verkopen gehalveerd. In 1967 liep de laatste van de band. De BT was de versie met een verlengde wielbasis waardoor er ruimte voor vijf passagiers ontstond.
Zie hieronder voor bewegende beelden van een 24 BT:
HET AANBOD
Deze Panhard 24 BT uit 1965 wordt te koop aangeboden in Griekenland. Er wordt door de verkoper weinig verteld over de historie van de auto, wel dat deze gedurende 2013-2014 conform de hoogste standaarden is gerestaureerd. De prijs van deze sympathieke klassieker is € 16.000. Zie HIER voor de advertentie op Getpatina,com.
Deel hieronder je mening over deze Panhard!