In 1937 lieten de drie nog levende Maserati gebroeders zich uitkopen uit de Orsi Groep zodat ze na de Tweede Wereldoorlog Officine Specializzate per la Costruzione Automobili Fratelli Maserati konden oprichten, oftewel OSCA. Ze wilden zich toeleggen op het bouwen van kleine series competitie auto’s. Dat was ook de reden waarom één van de broers Maserati wilde verlaten, het bouwen van straatauto’s was niet aan hem besteed. Gedurende de jaren ’50 bouwde men een goede reputatie op de circuits op. Overwinningen en hogere klasseringen in welluidende races als de 24-uurs van Sebring, Le Mans en de Mille Miglia deden de merknaam OSCA verder in achting stijgen.
OSCA was een klein bedrijf dat tot ongeveer dertig auto’s per jaar produceerde, te beginnen in 1948 met de MT4 (Maserati Tipo 4) met een 1.092cc motor die vergroot kon worden tot 1.491cc. Deze motor zou later, met diverse aanpassingen voor serieproductie door Ferrari ingenieur Aurelio Lampredi, door Fiat worden gebruikt. Daar werd de motor toegepast in hun duurdere sportauto’s. Ondanks de aversie tegen het produceren van straatauto’s bracht OSCA toch een dergelijk model op de markt, de OSCA 1600 GT was geboren. Het was een straatauto met een stalen spaceframe chassis als basis met dezelfde motor als hiervoor vermeld. Daarnaast bouwde men ook speciale versies van de Fiat 1500/1600 waarvan de meeste als gesloten coupé. Tussen 1960 en 1963 zouden er 128 exemplaren van de 1600 GT gebouwd worden waarvan de meeste beschikten over een body van Carrozzeria Zagato.
HET AANBOD
Deze OSCA Maserati 1600 GT uit 1964 beschikt over een body van de carrosseriebouwer Fissore en wordt nu te koop aangeboden in Duitsland. Fissore werd in 1920 opgericht door vier broers waarna men zich richtte op het maken van bodies voor reguliere productie auto’s en bedrijfswagens. In de jaren ’50 werd het aandeel Fiats dat men aanpakte steeds groter. Het meeste bekend werd men door hun versie te bouwen van de Fiat 1500/1600S Coupé en deze OSCA 1600GT. De eerste eigenaar van dit specifieke exemplaar was de Florentijnse modeontwerper Salvatore Ferragamo die de auto in 1964 op naam kreeg. Daarna is de OSCA gedurende 30 jaar in handen geweest van de bekende verzamelaar Mario Righini die de auto in 2002 geheel opnieuw heeft laten opbouwen. Toen is ook de originele rode lak weer aangebracht. Ook het interieur met Jaeger instrumenten, Nardi stuur en Autovox radio werd volledig aangepakt. De matching numbers OSCA is volgens de verkoper goed gedocumenteerd en voorzien van een FIVA-paspoort. De prijs is helaas op aanvraag. Zie HIER voor de advertentie van Thiesen Automobile Rariteiten.
Deel hieronder je mening over deze OSCA!