In mei 1964 werden de eerste stappen naar de Skyline legende gezet met de introductie van de S54 Skyline 2000GT. Bij dit model werd de wielbasis met 20cm vergroot ten opzichte van zijn voorganger om ruimte te bieden aan een grotere G7 zescilinder, tot dan toe werden er enkel viercilinders toegepast. De auto was ontwikkeld door Shin’ichiro Sakurai (Mr. Skyline) en zou nog datzelfde jaar de circuits domineren. Toen de Skyline finishte net achter een Porsche 904 Carrera GTS, en zelfs even de leiding nam, was de Skyline onsterfelijk en volgde er een fraaie reeks straatmodellen met een directe link naar de racerij.
De eerste Nissan Skyline GTR verscheen in februari 1969 onder de interne benaming PGC-10 en kreeg al snel de bijnaam Hakosuka mee, wat Japans is voor doos. Onder de kap van de performance sedan lag een zescilinder, een 2.0 liter blok dat 160pk produceerde. Het motorblok had grote gelijkenissen met de auto’s die op dat moment voor Nissan op de circuits streden. In 1971 werd het model ook als coupé leverbaar. Beide modellen werden ontdaan van alle luxe en gewicht om zo snel mogelijk op het circuit te kunnen zijn. De sedan mocht uiteindelijk 33 overwinningen in twee jaar op zijn naam schrijven.
Nissan Skyline 2000GT KGC-10
Deze Nissan Skyline 2000GT KGC-10 uit 1972 wordt te koop aangeboden in Italië via Autoscout24.nl. Het betreft een bijzonder exemplaar aangezien de verkoper aangeeft dat de auto nog nooit is gerestaureerd en slechts 49.000km heeft gereden. Ten opzichte van het origineel zijn er verstelbare sportveren aangebracht en Cerchi Watanabe 14 inch velgen. Deze bijzondere Nissan krijgt steeds meer belangstelling van verzamelaars en wordt voor een onderhandelbare € 60.000 aangeboden.
Deel hieronder je mening over deze Nissan!