De Mini Cooper S werd wereldberoemd na het winnen van de Rally van Monte Carlo in de jaren 1964, 1965 en 1967. Ook in 1966 bereikten de kleine scheurijzertjes als 1e, 2e en 3e de finish maar besloot de Frans jury aan de hand van de gebruikte verlichting op de Mini tot diskwalificatie. Daarbij ging de overwinning naar het Franse(!) Citroën. Sindsdien heeft het model altijd een hoofdrol gespeeld in de autosport.
Zie onderstaand filmpje voor een vergelijk tussen de Saab 96 Rally en de Mini Cooper S:
Deze Morris Mini Cooper S uit 1964 is één van de meeste competitieve FIA goedgekeurde historische Mini-racers van Europa en wordt te koop aangeboden door veilinghuis Silverstone Auctions in Engeland. In 2008 werd de auto gevonden in Zuid-Afrika, in 2009 werd gestart met de preparatie voor het circuit. Dit is uitgevoerd door Pyro Motorsport voor de coureurs Andy Hack en Darren Turner. De Cooper S werd bij zijn eerste optreden tijdens de historische Mini race op Goodwood Revival meteen al 2e overall. Sindsdien is het autootje uitgegroeid tot één van de meest succesvolle, bekende, snelste en best geprepareerde Mini’s van voor 1966.
De 1.293cc Swiftune motor met SU-carburateurs is strikt conform de FIA specificaties gebouwd en produceert 125pk tot 130pk. De versnellingsbak is onlangs opnieuw opgebouwd. De verkoper geeft aan dat wanneer de auto vandaag de dag opnieuw opgebouwd moest worden dit minimaal £70.000 zou kosten. De verwachte opbrengst ligt tussen de £ 45.000 en £ 55.000, omgerekend tussen de ruim € 55.000 en ruim € 67.000. Zie HIER voor de advertentie van Silverstone Auctions.
Deel hieronder je mening over deze auto!