De Mini Cooper S werd wereldberoemd na het winnen van de Rally van Monte Carlo in de jaren 1964, 1965 en 1967. Ook in 1966 bereikten de kleine scheurijzertjes als 1e, 2e en 3e de finish maar besloot de Frans jury aan de hand van de gebruikte verlichting op de Mini tot diskwalificatie. Daarbij ging de overwinning naar het Franse(!) Citroën. Sindsdien heeft het model altijd een hoofdrol gespeeld in de autosport.
Mini Cooper S BMC Works Competition
Deze Mini Cooper S BMC Works Competition wordt in Engeland te koop aangeboden via Classic Driver. ‘DJB 92B’ werd op 8 december 1964 voor het eerst geregistreerd en maakte als lid van het fabrieksteam zijn debuut in de Rally van Zweden in februari 1965 met de combinatie Makinen/Easter. Daarna zou ook Hopkirk nog plaatsnemen achter het stuur in diverse internationale rally’s. In 1966 werd de auto verkocht aan een particulier, John Spritzel, die deed waar het kleine bommetje zo goed in was; het rijden van rally’s. Van 1978 tot 2005 maakte de Mini onderdeel uit van de bekende verzameling van Arthur Carter die deze verkocht op een Bonhams veiling.
De auto zou inmiddels volledig opnieuw zijn opgebouwd door de specialist Paul Gaynor naar de allerhoogste standaarden. Vandaag de dag is het één van de weinige bewaard gebleven auto’s van het fabrieksteam en dit maakt dit exemplaar hoogst begeerlijk. Dit goed gedocumenteerde exemplaar is nog regelmatig te zien bij evenementen als Goodwood Festival of Speed en is nog altijd competitief. Voor ruim € 142.500 heb je deze zeldzame Mini in de garage staan.
Deel hieronder je mening over deze Mini!