Broadspeed Engineering Ltd. was een Britse tuner die met name bekendheid genoot vanwege hun snelle Mini’s in de jaren ’60. In 1966 bracht men een Mini onder hun eigen naam op de markt, de Broadspeed GT 2+2. Het was een stevig gemodificeerde Mini met een onderscheidende gestroomlijnde carrosserie van polyester aan de achterzijde. Tevens werd het interieur aangepakt met Restall stoelen en een achterbank die je plat kon gooien om toegang te krijgen tot de kofferbak. Motorisch kreeg de GT onder andere een nieuwe cilinderkop, grotere inlaatkleppen en een andere nokkenas. In diverse varianten werden er totaal 28 exemplaren geleverd totdat de productie in 1968 ten einde kwam.
MINI Broadspeed GTS
Op Classic Trader vind je twee van deze bijzondere Mini’s Broadspeed GTS te koop, het betreft een originele demonstratieauto van de fabriek; een Broadspeed GT 2+2 met kenteken EOP 89D en de enige originele fabriekracer Broadspeed GTS met kenteken EOP 88D. Deze racers ontbeerden enigszins snelheid op het rechte stuk vergeleken met de fabrieksracers van de BMC fabriek, echter blonken ze uit in hun overall handling. Het was dan ook geen toeval dat BMC uiteindelijk Broadspeed vroeg om ondersteuning van hun fabrieksteam in 1964, in 1965 werd het Broadspeed team officieel vertegenwoordiger van BMC in de Europese Tourwagen Kampioenschappen. Broadspeed won op onder andere de 4-uurs van Monza, Spa en Zandvoort.
Vergeleken met de reguliere straatversie was de GTS lichter met magnesium wielen, lichtgewicht deuren en motorkap, lichter chassis en versterkte subframes. de getunede 1.366cc motor stelde de GTS in staat om wel 140 Mph te halen! Na een recente professionele restauratie komen beide auto’s nu op de markt, de prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Mini!