MG staat vooral bekend om haar sportwagens zoals deze MGC GT uit 1969. De MG C was de 2.912CC zescilinder in lijn versie van de MG B en werd kort geproduceerd van 1967 tot 1969. MG viel onder Morris Motors wat weer in handen was van The British Motor Corporation (BMC). Als vrijgezelle man in de jaren ’60 in Engeland had je destijds ruime keus uit een serie sportwagen afkomstig van BMC variërend van 1.3 tot 3.0 liter motoren met de Austin Healey 3000 als ultieme trekker van vrouwelijk schoon die net de minirok ontdekt had.
Austin Motors viel namelijk ook onder BMC wat leidde tot kruisbestuiving. Toen die Austin Healey 3000 aan vervanging toe was, het was een erg spartaans rijdende machine, werd de MG naar voren geschoven als opvolger. Het project sneuvelde al snel en de MGC werd uiteindelijk als het sterkere broertje van de MGB gepresenteerd. Wij vonden een originele brochure van de MGC die destijds ook wel werd gezien als “poor men’s Aston” wat als een compliment mag worden gezien. De zescilinder-in-lijn motor van de C beschikte over twee SU-carburateurs en leverde 145pk. Dat gaf de Brit serieuze prestaties in die tijd met een topsnelheid van 193 km/u en sprint van 0 naar 100 in 10 seconden. Onderhuids waren voor het plaatsen van dit grotere blok de nodige aanpassingen gedaan ten opzichte van de MG B, uiterlijk is de auto te onderscheiden aan de “power dome” op de motorkap. Het model werd zowel als coupé (GT) en roadster geleverd.
Prins Charles is een bekende MGC GT rijder. Hij ontving zijn exemplaar in 1967 en schonk deze aan zijn zoon William dertig jaar later.
De MGC is slechts een paar jaar in productie geweest omdat de verkoop tegenviel. Er zijn totaal slechts 4.457 exemplaren van de GT gebouwd waarvan 2.034 voor de thuismarkt met het stuur aan de rechterzijde. Van de exportmodellen zijn er 1.773 naar de andere kant van de oceaan gegaan en bleven er 650 stuks beschikbaar voor overige exportlanden. Naar verluid zouden er vandaag de dag nog zo’n 1.000 exemplaren rondrijden (bron: Honest John).
De tegenvallende verkoop kwam met name omdat de autojournalisten destijds nogal kritisch schreven over de matige handling door de zware motor voor in de neus. Het was dan ook meer een GT dan een zeer scherp sturende pur sang sporter. Vandaag de dag is de MGC echter een gewilde klassieker, mede omdat de matige handling eenvoudig blijkt op te lossen door het monteren van andere banden en kleine aanpassingen aan het onderstel. Ook is het motorblok eenvoudig op te voeren tot wel 30% meer pk’s en koppel.
HET AANBOD
Stel je voor…..Het is zaterdagochtend, na een drukke week heb je zin in wat ontspanning en je stapt in je MGC GT in de garage. Ja laat je in het welriekende leer zakken en de zescilinder-in-lijn komt schuddend tot leven en dat typische Engelse geluid ontsnapt aan de uitlaat. Met het schitterende houten stuur in de handen en uitzicht op de powerdome op de motorkap en de spatborden zoek je een mooie landweggetje uit om de MG de sporen te geven. Je hoort de aanzuiggeluiden van de dubbele SU-carburateurs en geniet van de precisie van de handgeschakelde vierbak. Als de vloeistoffen warm zijn en je hebt eindelijk de ruimte druk je het gaspedaal in en een heerlijke zescilinder brul maakt zich meester van de knusse cabine. Je realiseert je; dit is pas echt autorijden! Toch besloot de eigenaar de auto te verkopen als onderdeel van een interessante verzameling om plaats te maken voor nieuwe aanwinsten.
De MGC GT in chique Midnight Blue (BLVC.12) uit 1969 is oorspronkelijk nieuw geleverd in de USA en wordt nu te koop aangeboden in eigen land. De auto heeft daar rondgereden in een droge staat waardoor deze in absoluut roestvrije staat naar Nederland is gehaald waarna de auto. In die periode heeft de MGC altijd droog in een garage gestaan. Na de import zijn er de nodige deelrestauraties uitgevoerd waardoor deze nu in een perfecte rijklare staat verkeert. De MGC met chassisnummer GCD1U8401G heeft een afgelezen tellerstand van 17.407 miles en beschikt over één van de belangrijkste opties bij deze modellen: een overdrive op de 3e en 4e versnelling.
EXTERIEUR
De MGC GT is origineel in geel in de USA afgeleverd, toen de lak flink verkrijt was besloot de vorige eigenaar een respray uit te voeren in de kleur Midnight Blue met kleurcode BLVC.12, wat ons betreft een uitstekende keuze omdat het de GT een zeer chique uitstraling geeft. De respray is met foto’s gedocumenteerd waarbij ook inzichtelijk is gemaakt dat de carrosserie keihard was, er geen laswerk etc. uitgevoerd. De kwaliteit van het lakwerk is uitstekend.
Oorspronkelijk zaten er de bekende spaakwielen onder, om het weggedrag te verbeteren zijn deze vervangen door nieuwe Minilite lichtmetalen, onlangs zijn er nog nieuwe banden aangebracht. En we moeten zeggen, het weggedrag is meer dan acceptabel en zeer vermakelijk.
INTERIEUR
Ook het interieur is flink aangepakt door de jaren heen, zo zijn de voorstoelen en achterbank voorzien van nieuw zwart leer en lijkt het tapijt nog als nieuw. De hemel is strak, is er een prachtig houten stuurwiel gemonteerd en zijn er onlangs nog veiligheidsgordels ingebouwd (die ook te verwijderen zijn voor de puristen). Het dashboard betreft een zogenaamd “soft dash” wat destijds werd aangebracht zodat de inzittenden een zachtere landing hadden in geval van een aanrijding. Het interieur is algeheel in zeer goede staat.
TECHNIEK
Technisch is de GT door de jaren heen volledig geoptimaliseerd waardoor deze zeer mooi loopt, rijdt en schakelt. Bovendien zeer betrouwbaar! De motor is geheel gereviseerd inclusief de startmotor, dynamo en SU-carburateurs. De versnellingsbak schakelt haarstrak dankzij een technische revisie. Tenslotte zijn ook de remmen aan een revisie onderworpen. Overige onderhoudswerkzaamheden betreffen het spoelen van de versnellingsbak en de overdrive, het afstellen van de motor, ontsteking en carburateurs, spoelen van het koelsysteem en het uitvoeren van een grote beurt
Motor gereviseerd inclusief startmotor en dynamo, carburateurs vernieuwd, versnellingsbak technisch gereviseerd schakelt haarstrak, remmen gereviseerd, makkelijk zelf te onderhouden, spoelen versnellingsbak en overdrive, afstellen motor, ontsteking en carburateurs, spoelen koelsysteem, grote beurt in augustus 2014 (gedocumenteerd). Bijkomende voordeel van deze modellen is de eenvoudige techniek waardoor onderhoud goed zelf is uit te voeren. Ook de beschikbaarheid van onderdelen is goed. De APK is geldig tot eind augustus 2016.
Kortom; een MGC GT in schitterende kleurstelling in perfecte staat, rijklaar en probleemloos genieten van deze goed betaalbare belastingvrije klassieker. De vraagprijs van deze begeerlijke Britse sportauto is een scherpe € VERKOCHT. De MG wordt exclusief aangeboden door THECOOLCARS.nl, neem bij interesse via dit formulier contact met ons op of bel 06-24 113 793.
Deel hieronder je mening over deze MGC!
Hele knappe kar uit mijn geboortejaar…ik hou wel van coupeetjes uit die tijd.
More information and better quality pictures please
@Chris, what are your specific questions and what pictures do you want to see? The information above is rather complete in fact.